ALS-forskare varm av Neurofondens IceBucketmiljon trots -7 grader

• Datum: 14-12-05, Publicerad av anne.thelander@neuroforbundet.se
  • Redaktör Håkan Sjunnesson NeuroMedia

I minus 7 grader fick idag ALS-forskaren och professorn Peter Andersen ett stipendium på 1 miljon kronor till svenskt deltagande i Project MinE. Neuroförbundets ordförande Lise Lidbäck delade ut de första pengarna från insamlingen IceBucketChallenge i höst.

Den 28 november 2014 delade-Jag är övertygade om att Project MinE kommer bli till stor nytta för ALS-patienter och deras anhöriga", säger Peter Andersen, som är imponerad av att de insamlade medlen som gjort utdelningen möjlig, kommer från företag och privatpersoner som deltog i Neuroförbundets framgångsrika ALS-Ice Bucket Challenge. Foto: Håkan Sjunnesson NeuroMedia Neuroförbundets ordförande Lise Lidbäck ut 1 miljon kronor från Neurofonden till den svenska ALS-forskargruppen vid Umeå universitet. Den är en av de världsledande forskargrupperna kring den neurologiska sjukdomen ALS, amyotrofisk lateraskleros. Arbetet där leds av professor Peter Andersen och stipendiet bidrar till att Sverige nu kan gå in i "Project MinE Sweden", som ska ingå i det stora europeiska forskningsprojektet Project MinE. Arvsmassan hos 15.000 personer med diagnosen ALS ska kartläggas. Det för att hitta genetiska faktorer som göra att personer blir sjuka i ALS och faktorer som förhindrar att personer blir sjuka i ALS.

Ser ljus jämfört med mörkret 1992

Forskningen leds av Peter Andersen, professor och överläkare vid Neurocentrum, Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Han föreläste i eftermiddags om forskningen kring ALS under ett seminarium. Han fick sedan passande nog ta emot Professor Peter Andersen berättar om ALS-forskningen och Project MinE som han och forskargruppen i Umeå nu kan delta i tack vare pengar från IceBucketChallenge-insamlingen. Foto: Håkan Sjunnesson NeuroMediaIceBucket-stipendiet i en isbar på ett hotell i Stockholm.
-När jag började med ALS-forskning 1992 mötte jag ett stort mörker och det fanns inga mönster eller svar på varför man blir sjuk i ALS. Sedan dess har vi i alla fall börjat se vissa ljuspunkter i forskningen. Faktorer som verkar orsaka sjukdomen och andra som verkar motverka att man ska bli sjuk, säger Peter Andersen och fortsätter:

Project MinE till framtidsnytta

- Vid Norrlands universitetssjukhus och Umeå universitet har vi i drygt 20 år forskat kring sjukdomen ALS, för att främst hitta orsaken till varför personer blir sjuka i ALS. Vi är tacksamma för denna utdelning på 1 miljon som tillsammans med andra bidrag gör vårt deltagande i det europeiska projektet möjligt.
-Vi har i många år fått mycket värdefull ekonomisk stöd från Neurofonden till denna viktiga forskning och nu kan vi fortsätta och dessutom gå in i det bredare europeiska samarbetet.

Båda fick berätta i TV4

Både professor Peter Andersen ochBåde professor Peter Andersen och Neuroförbundets ordförande Lise Lidbäck var med i TV4-Nyhetsmorgon denna morgon för att berätta om utdelningen och ALS-forskningen. Foto: TV4 Neuroförbundets ordförande Lise Lidbäck var med i TV4-Nyhetsmorgon denna morgon för att berätta om utdelningen och ALS-forskningen och Lise Lidbäck är mycket tacksam för att förbundet nu kan bidra.
- Alla som på olika sätt bidragit till IceBucketChallenge-insamlingen ska känna att det var värt mödan. Därför är Neuroförbundet och Neurofonden först i Sverige på att dela ut pengar från IceBucketChallenge till världsledande ALS-forskning", säger Lise Lidbäck, Förbundsordförande på Neuroförbundet.

Kort om project MinE Sweden

"Project MinE Sweden" är ett samarbetsprojekt med fler Europeiska länder där arvsmassan hos minst 15.000 patienter skall studeras. I Sverige kommer man att göra en analys av hela arvsmassan hos minst 500 svenska patienter med ALS och hos 250 kontrollpersoner. Syftet är att hitta nya sjukdomsanlag och ärftliga anlag som skyddar mot ALS och demens sjukdom. Kunskapen om hur hjärnans sjukdomar uppstår kommer att ha betydelse för utvecklingen av nya läkemedel och förebyggande insatser.

Håkan Sjunnesson

Efter helgen publiceras ett kort webb-TV-reportage från NeuroMedia om den senaste ALS-forskningen och Project MinE här på neuroforbundet.se!

Den 28 november 2014 delade Neuroförbundets ordförande Lise Lidbäck ut 1 miljon kronor från Neurofonden till den svenska ALS-forskargruppen vid Umeå universitet, under ledning av professor Peter Andersen. Här är några som deltog vid ceremonin i minus 7 grader i Stockholm. Foto: Peter Winberg NeuroMedia
Den 28 november 2014 delade Neuroförbundets ordförande Lise Lidbäck ut 1 miljon kronor från Neurofonden till den svenska ALS-forskargruppen vid Umeå universitet, under ledning av professor Peter Andersen. Här är några som deltog vid ceremonin i det minus 7 gradiga isrummet i Stockholm. Foto: Peter Winberg NeuroMedia

Detta är IceBucketChallenge

Idén med IceBucket Challenge, som pågick under några veckor i höst, var att låta sig bli filmad när man häller en hink (bucket) iskallt vatten över sig och utmanade tre personer i ens vänkrets till samma aktion.
Filmen publicerades på Youtube och Facebook på Internet och den som antog utmaningen skulle skänka minst 50 kronor via Neuroförbundet gåvosajt www.neurogavan.se och den som blev utmanad och nte hällde isvattnet över sig, fick "böta" och betala mer, upp till 500 kronor.

Så startade IceBucketChallenge

IceBucketChallenge startade genom den amerikanska basebollspelaren Pete Frates, som själv har diagnosen als.
Se Pete Frates tacka för responsen i The Icebucketchallenge : http://youtu.be/lPdiovgj3LU
Se Pete Frates berätta om sig själv: http://youtu.be/nux3udvz0Ok

Läs mer om det stora europeiska ALS-forskningsprojektet Project MinE>

Läs mer om den neurologiska diagnosen ALS, amyotrofisk lateralskleros i Neuroguiden>