Erika Maxe flyttar till friheten

• Datum: 16-06-21, Publicerad av anne.thelander@neuroforbundet.se
  • Källa: dn.se

Det är dagen med stort D. Erika Maxes kamp är över. Känslan av att hon lämnar ett fängelse när hon för sista gången lämnar trapphuset i Årsta är stark. DN har följt ALS-sjuka Erika Maxes kamp för att få en ny bostad.

Två barndomsvänner, Christer Lindberg och Anette Ripinen dyker upp för att hjälpa till, tv:n bärs ut, de sista, viktiga prylarna hamnar i en kasse och Erika Maxe har full kontroll på plånboken, mobilen, alla laddare.

Men det är långt ifrån vilken flytt som helst. Det är en flytt från instängdhet till frihet. Ett flytt från ett inskränkt, isolerat liv till ett liv där Erika kan ta sig ut, varje dag.

– Jag kan knappt beskriva känslan. Det är ett slags lycka, en sådan lättnad. Kampen har varit så lång, så tung, säger hon med hjälp av ögonblinkningar.

DN har följt Erika Maxe, och hennes kamp att få en bostad där hon kan ta sig ut, eftersom hon bodde på tre trappor utan hiss. Två gånger ansökte hon om förtur till en anpassad lägenhet via Bostadsförmedlingen, men hon fick nej då hon bor i en bostadsrätt och antas kunna ordna ett annat boende själv.

På hennes nya adress i Årstadal finns det hiss. Dörröppningarna är anpassade, hon kommer att kunna röra sig mellan de två rummen med sin permobil. Och 75 meter utanför porten: en strandpromenad.

Bakgrund. Erika Maxe, 46, drabbades för två år sedan av en aggressiv form av ALS. På kort tid blev hon totalförlamad. Hon andas med hjälp av en respirator och får mat via en sond i magen. Då hon bodde tre trappor upp utan hiss blev hennes hem ett fängelse. Till slut fick hon hjälp via paragraf 9 i Lagen om särskilt stöd, LSS.