Hjärnimplantat underlättar kommunikationen med sen fas ALS patient

• Datum: 16-11-14, Publicerad av peter.andersson@neuroforbundet.se
  • Källa: nytimes.com/

Forskare har utformat ett system som låter en patient med långt framskriden Lou Gehrigs sjukdom skriva ord med hjärnans signaler enbart.

Patienten, Hanneke De Bruijne, doktor i invärtesmedicin från Nederländerna, fick en diagnos av amyotrofisk lateralskleros, även känd som ALS eller Lou Gehrigs sjukdom, 2008. Nervceller som styr hennes frivilliga muskler var döende, och så småningom utvecklade hon en tillstånd som kallas inlåsta syndrom. I detta tillstånd, är hon kognitivt medveten, men nästan alla hennes frivilliga muskler, med undantag för ögonen, är förlamad, och hon har förlorat förmågan att tala.

År 2015, fick en grupp forskare möjlighet att hjälpa henne kommunicera. Deras idé var ett kirurgiskt implant, en brain-machine interface , ett system som plockar upp elektriska signaler i hjärnan och vidarebefordrar dem till programvara hon kan använda för att skriva ut ord.

"Det är som en fjärrkontroll i hjärnan", säger Nick Ramsey , professor i kognitiv neurovetenskap vid University Medical Center Utrecht i Nederländerna och en av forskarna som leder studien. På lördag, rapporterade forskargrupp i The New England Journal of Medicine att Ms De Bruijne oberoende kontrollerade datorn sju månader efter operationen. Med hjälp av systemet kan hon skriva två eller tre ord per minut.

"Detta är världens första helt implanterade brain-machine interface system som någon har använt i sitt dagliga liv med viss framgång", säger Dr.Jonathan R. Wolpaw, chef för National Center for Adaptive Neurotechnologier i Albany.