Nytt anslag till als-forskningen kan utveckla nya läkemedel

• Datum: 15-06-18, Publicerad av anne.thelander@neuroforbundet.se
  • Källa: mynewsdesk.com

Stefan Marklund, en av Sveriges främsta als-forskare och professor i klinisk kemi vid Ume�� universitet, får ett forskningsanslag från Hjärnfonden för att forska vidare på hur ärftliga förändringar kan stoppas i proteinet SOD1. Stefan Marklund har tidigare fått forskningsanslag även från NHR-fonden, Neuroförbundets forskningsfond.

En känd orsak till als är ärftliga förändringar i ett protein, SOD1, som kan bilda klumpar inne i motornervcellerna. Stefan Marklund och hans forskarteam har utvecklat en ny metod för analys av SOD1-klumparnas struktur, och funnit att två olika typer kan bildas. Vidare har man upptäckt att hopklumpningen kan spridas i nervsystemet och att detta ger upphov till sjukdomen.

Kunskapen om klumparnas struktur har använts för utveckling av antikroppar. Förmågan hos dessa att hämma spridningen av hopklumpningen och sjukdomsutvecklingen testas nu i djurförsök. Att på sikt kunna hitta läkemedel för att behandla als är målet för Stefan Marklunds arbetsgrupp.