Bra att Läkemedelsverket tillåter smärtlinding via cannabispreparat

• Datum: 17-02-13, Publicerad av Håkan Sjunnesson
  • Nyhetsredaktör Håkan Sjunensson / NeuroMedia

-Det är hoppfullt att Läkemedelsverket nu gett två patienter med svår neuropatisk märta möjlighet till smärtlindring med hjälp av cannabis i en icke rusgivande form. Det tycker Neuroförbundets ordförande Lise Lidbäck apropå Läkemedelsverkets beslut. Poddradiointervju!

Hör NeuroMedias poddradiointervju med Lise Lidbäck om att Läkemedelsverket gett klartecken till två personer med svår neuropatisk smärta att använda ett icke rusgivande cannabispreparat> (MP3-dokument, 5.3 MB)

För första gången blir det tillåtet i Sverige att använda cannabis i medicinskt syfte. Läkemedelsverket har gett klartecken till två ryggmärgsskadade patienters läkare att skriva ut ett cannabispreparat på recept som lindring för kroniska nervsmärtor.
-Det här handlar om en starkt kontrollerad form av cannabispreparat, som inte ger en berusning utan enbart ger smärtlindring. Preparatet tas genom munnen och detta ska bara användas när ingen annan smärtlindring hjälper. Då tycker jag att det är bra att de två personerna som inte kan få smärtlindring på annat sätt, nu kan få det, säger Lise Lidbäck. Neuroförbundets ordförande.

Håkan Sjunnesson / NeuroMedia

Se TV4-inslaget från den 13/2-2017 om Läkemedelsverkets godkännande av cannabispreparat mot svår neuropatisk smärta i vilket Neuroförbundets ordförande är intervjuad. Du kan också kopiera länken nedan och klistra in den i en webbläsare> http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/neurof%C3%B6rbundet-v%C3%A4lkomnar-cannabisbeslutet-3788872

Läs mer om den neurologiska forskningen som Neuroförbundet stödjer>

Bli medlem i Neuroförbundet och stödj opinionsarbetet för ett tillgängligt och användbart samhälle för alla>