Ny digital droppfotsortos gör även barfotagång möjlig

• Datum: 17-08-30, Publicerad av Håkan Sjunnesson
  • Nyhetsredaktör Håkan Sjunnesson / NeuroMedia

Lyssna på Neuropoddens reportage om när Björn och Lars prövar den nya digitala droppfotsortosen. Reporter och fotograf: Håkan Sjunnesson NeuroMedia> (MP3-dokument, 5.0 MB)

Björn och Lars har båda fått en så kallad "droppfot". Det innebär att de inte längre kan lyfta upp ena fotens fotblad av olika neurologiska anledningar. I deras fall handlar det om stroke respektive sviterna efter operation av en hjärntumör. Men en droppfot kan även vara ett bisymtom för personer med polyneuropati, neuromuskulära sjukdomar (NMD), multipel skleros (ms) och amyotrofisk lateralskleros (als).

Det finns en rad olika mekaniska ortoser, skenor längst smalbenet med en vinkel som statiskt lyfter upp en droppfot när peroneusmuskeln inte fungerar som den ska. Men nu finns alltså också en batteridriven digital muskelstimulator, för aktivering av samma muskelpaket som vid kontraktion vinklar upp fotbladet.

-Det är första gången jag får den reaktionen,-Det är första gången jag får den reaktionen, "behagligt skumt", från en person som prövar vår prototyp till peroneusstimulator, men den fungerar och så länge ordet behaglig är med i omdömena är vi nöjda, säger Lars Annernäs, på företaget Fillauer som introducerar den här nya digitala droppfotsortosen till svenska konsumenter kommande år. Foto: Håkan Sjunnesson /NeuroMedia "behagligt skumt", från en person som prövar vår prototyp till peroneusstimulator, men den fungerar och så länge ordet behaglig är med i omdömena är vi nöjda, säger Lars Annernäs, på företaget Fillauer som introducerar den här nya digitala droppfotsortosen till svenska konsumenter kommande år.

Peroneusmuskeln stimuleras

Det ser ut som en sorts modern fotboja, som sätts fast med kardborreband på underbenet strax under knäet. Han beskriver den som en liten batteridriven apparat som ger svaga elektriska impulser till peroneusmuskeln på underbenets framsida. Impulsen gör att muskeln drar ihop sig och fotbladet vinklas uppåt så att personen kan gå utan att översidan på foten släpar i marken (så kallad droppfot).

Enheten har ett inbyggt gyro och går att programmera för olika intervall, vilket gör att personen kan gå olika fort och även gå bakåt. Eftersom ingen traditionell underbensskena behövs, kan man också gå barfota med den här droppfotsortosen/stimulatorn.

-Det är första gången jag får den reaktionen, "behagligt skumt", från en person som prövar vår prototyp till peroneusstimulator, men den fungerar och så länge ordet behaglig är med i omdömena är vi nöjda, säger Lars Andernäs, på företaget Fillauer som introducerar den här nya digitala droppfotsortosen till svenska konsumenter kommande år. Foto: Håkan Sjunnesson

Darrar och pirrar lite

Företaget introducerade den här produkten på Leva och Fungeramässan i Göteborg på försommaren 2017 och produkten väntas komma ut på marknaden under det närmaste året.

Björn har stora rörelseproblem med högersidan av kroppen efter en hjärnoperation för två år sedan. Att nu få pröva den nya droppfotstimulatorn som "trollar bort" droppfotssymtomen gör honom klart upprymd.
-Det darrar och pirrar i benmuskeln och när jag nu går lyfts fotbladet upp av sig själv av någon mystisk anledning. Det fungerar utan att jag behöver tänka på det, konstaterar han.

Text & foto: Håkan Sjunnesson, nyhetsredaktör NeuroMedia

Läs mer om diagnosen polyneuropati i Neuroförbundets Neuroguiden>

Läs reportaget i Neuroförbundets Reflex Magasin nr 3-2017 från Leva och Fungera mässan 2017>

Läs mer om Neuroförbundets medverkan på Leva och Fungeramässan 2017> http://neuroforbundet.se/nyheter/neurorapporten-visar-en-av-fyra-hjalpmedelsbehovande-missnojda/

Läs hela Neurorapporten om Hjälpmedel>

Läs mer om Neuroförbundets opinionsarbete för ett samhälle tillgängligt och användbart för alla>

Bli medlem och stöd Neuroförbundets arbete och den neurologiska forskningen>

Enheten/devicen har ett inbyggt gyro och går att programmera helt individuellt för olika intervall. Det gör att personen kan gå olika fort och även gå bakåt och droppfotsortosen känner automatiskt av vilken muskelstimulering den ska ge i varje enskilt ögonblick. Foto: Håkan Sjunnesson / NeuroMedia

'-Det känns behagligt skumt när jag nu kan gå igen trots droppfot, säger Lars som provar den nya peroneusstimulatorn. Det är en ny digital droppfotsstimulator vars pulser aktiverar muskeln som lyfter fotbladet. Under det närmaste året är den på gång ut till svenska konsumenter. Lyssna på poddradioreportaget!-Det känns behagligt skumt när jag nu kan gå igen trots droppfot, säger Lars som provar den nya peroneusstimulatorn. Det är en ny digital droppfotsstimulator vars pulser aktiverar muskeln som lyfter fotbladet. Under det närmaste året är den på gång ut till svenska konsumenter och Lars Annernäs på Fillauer berättar mer. Lyssna på poddradioreportaget av Håkan Sjunnesson NeuroMedia.

Detta företag är utställare på Neuroförbundets kongress 2017 i Solna

Fillauer som nu tar fram den nya droppfotsortosen är förövrigt ett av företagen som är utställarna på Neuroförbundets kongress i Friends Quality Hotel, bredvid Mall of Scandinavia i Solna norr och Stockholms centrum fredag och lördag 8-9 september. Läs mer om kongressen här> http://neuroforbundet.se/om/organisationen/kongress/kongress-2017/