Andra generationens system Parkinson's KinetiGraph

• Datum: 17-01-04, Publicerad av peter.andersson@neuroforbundet.se
  • Källa: prnewswire.se/news

Global Kinetics Corporation, ledande inom digital hälsoteknik för människor med Parkinsons sjukdom har tillförsäkrat sig CE-märkning för sin nya, andra generationens system Parkinson's KinetiGraph™ (PKG™), vilket signalerar att produkten efterlever europeiska regelverk och lagstiftning för hälsa och säkerhet.

Systemet Parkinson's KinetiGraph™ (PKG™) är ett patientvänligt, algoritmbaserat system som registrerar kroppens rörelser och andra symptom under loppet av sju dygn och utifrån registrerade data skapar en rapport som möjliggör en mer individanpassad behandling och bättre beslut från högre nivåer - med målsättningen att få till stånd en högre livskvalitet för patienterna.

Den första generationens PKG™-system används redan i ett flertal europeiska länder, däribland Sverige, Finland, Tyskland, Frankrike, Nederländerna och Storbritannien.

Den andra generationens system ståtar med tekniska förbättringar som i förlängningen kan möjliggöra att patienterna själva (utöver deras läkare) själva övervakar sitt tillstånd 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året (eller "var som helst, när som helst") för att bättre kunna hantera och kontrollera sjukdomssymptomen.

Timothy I Still, VD och president för Global Kinetics Corporation, sade att CE-märkningen av denna nya teknologi ligger bakom företagets aggressiva expansion med erbjudanden om nya produkter och tjänster för att möta det globala behovet hos de med Parkinsons sjukdom.