Prova medlemskap i 3 månader hos Neuroförbundet och upptäck vad vi kan göra för dig utan att det kostar någonting

Neuroförbundet

Apples nya hälsosatsning ResearchKit

• Datum: 15-03-11, Publicerad av peter.andersson@neuroforbundet.se

Det amerikanska teknikbolaget Apple presenterade flera nyheter på måndagens event i San Fransisco. Bland annat en fortsatt satsning på hälsovårdsapplikationer.

Apples satsning på hälsorelaterade applikationer fortsätter. Vid eventet presenterade bolagets vd Tim Cook ett nytt ramverk för mjukvara designat för forskning inom medicin och hälsa. Apple har valt att samarbeta med en lång rad ledande amerikanska sjukhus. Resultatet är Research Kit, en samling verktyg som är tänkta att underlätta medicinska studier.

Genom Researchkit kommer Iphone-användare att kunna dela med sig av medicinsk data om sjukdomar som parkinson, diabetes och astma för att bidra till pågående forskning.

Med hjälp av din Iphone kan du redan nu hålla koll på hur mycket du rör på dig, men mobilen kan även användas för att testa reaktionsförmåga, syn, hörsel och så vidare. Allt detta ska kunna användas för medicinska studier och i slutändan leda till friskare patienter.

Källa: http://www.redeye.se/aktieguiden/nyheter/apple-presenterar-ny-macbook-detaljer-om-apple-watch
Källa: http://macworld.idg.se/2.1038/1.614785/apple-utokar-sin-halsosatsning
Källa: http://www.expressen.se/halsoliv/kronikorer/anna-basen/anna-basen-apples-satsning-pa-halsa-ar-lovande/