Bakterieprotein kan hindra amyloidbildning

• Datum: 15-01-26, Publicerad av peter.andersson@neuroforbundet.se
  • Källa: teknat.umu.se

Ett protein i bakterier som hjälper dem tillverka proteintrådar på sin yta och inte inuti kan också effektivt hindra bildning av de proteinklumpar som förstör hjärncellerna vid Parkinsons sjukdom. Det visar en studie av forskare i kemi vid Umeå universitet i samarbete med forskare i USA och England. Upptäckten publiceras i tidskriften Molecular Cell.

E.coli-bakterie som bildat proteintrådar, så kallade curli, på sin yta. Foto: Matthew Chapman– Vi har identifierat en ny, spännande angreppspunkt som kan bli viktig för design av framtida läkemedel mot Parkinsons sjukdom, säger professor Fredrik Almqvist, kemiska institutionen, Umeå universitet.

Amyloidbildning förknippas framförallt med sjukdomar som Alzheimers, Parkinsons, ALS och Skellefteåsjukan. Där sätter proteiner som veckar ihop sig felaktigt i gång att bilda amyloid, proteinklumpar och proteinfibrer, som ställer till stor förödelse i cellerna.

Källa: http://www.teknat.umu.se/pressinformation/nyhetsvisning/bakterieprotein-kan-hindra-amyloidbildning.cid245965
Läs även: http://www.kemivarldenbiotech.se/nyheter/superhammare-av-parkinsonprotein-upptackt/