Prova medlemskap i 3 månader hos Neuroförbundet och upptäck vad vi kan göra för dig utan att det kostar någonting

Neuroförbundet

Balettakademien startar kurser i dans för personer med Parkinson

• Datum: 15-12-17, Publicerad av peter.andersson@neuroforbundet.se
  • Källa: mynewsdesk.com/se/folkuniversitetet

Balettakademien brinner för dans och vill att alla ska dansa, oavsett förutsättningar. Därför startar Dans för Parkinson. Liknande koncept finns i både USA och England sedan länge, men i Sverige är det relativt nytt.

Initiativtagare till projektet är Åsa N. Åström, dansare, koreograf och pedagog. I sitt arbete med dans på äldreboenden träffar hon många personer med sjukdomen. Efter att har sett vilken skillnad dansen gör fick hon idén att starta kurser i dans för just personer med Parkinson.

− Dansare vet hur man kombinerar kropp, känslor och tankar och skapar en upplevelse av nuet. Därför är dansen så användbar för personer med Parkinson. I dansen glömmer de medverkande bort att de har en sjukdom, de är inte sin Parkinson, de är dansare. Den sociala aspekten är också viktig i dansträningen, att få möta andra med samma problem och att känna sig accepterad, säger Åsa N Åström.

Genom ett samarbete med Parkinsonförbundet fick deras medlemmar prova dansträning, därefter startades en grupp på Balettakademien och responsen blev positiv. Under våren 2016 väntar en ny grupp.

− Alla rörelser vi gör är speciellt anpassade för personer med Parkinson och hur deras dagsform är. De som har gått kurserna säger att de har lättare att röra sig. Det har blivit lättare för dom att till exempel nå en burk på en hög hylla, att våga gå i en backe, att komma ihåg rytm och kunna gå i takt.

Källa: http://www.mynewsdesk.com/se/folkuniversitetet/pressreleases/balettakademien-startar-kurser-i-dans-foer-personer-med-parkinson-1275102