Prova medlemskap i 3 månader hos Neuroförbundet och upptäck vad vi kan göra för dig utan att det kostar någonting

Neuroförbundet

"Denna upptäckt ger en ny pjäs till intrikata pussel av genetiska faktorer som spelar en roll i Parkinsons."

• Datum: 15-10-20, Publicerad av peter.andersson@neuroforbundet.se
  • Källa: sciencenewsline.com

Forskare vid Kings College i London har identifierat en ny gen kopplad till nervfunktion, som skulle kunna ge en behandlingsmålet för "avstängning" genen hos personer med neurodegenerativa sjukdomar såsom Parkinsons sjukdom.

Studien som publiceras i dag i PNAS, upptäckte att skadade mitokondrier i fruktflugor producera en signal som stoppar nervceller från att arbeta. En gen som kallas HIFalpha konstaterades att reglera nervsignalerna från skadade mitokondrier och när denna gen "avstängd" av forskargruppen, var nervfunktion i flugor med Parkinsons sjukdom återställd. Genom deaktivering av HIFalpha genen, den tidiga fel på nervceller som orsakas av mitokondriell skada förhindras.

Källa: http://www.sciencenewsline.com/news/2015102001350040.html