Prova medlemskap i 3 månader hos Neuroförbundet och upptäck vad vi kan göra för dig utan att det kostar någonting

Neuroförbundet

Bättre förståelse för hur dopaminreceptorer fungerar

• Datum: 16-03-18, Publicerad av anne.thelander@neuroforbundet.se
  • Källa: sciencecodex.com

Proteiner är molekylära maskiner som utför det mesta av det arbete som utförs av cellerna i kroppen, men när proteiner misslyckas på att göra sitt jobb följer vanligen sjukdom.

För att utföra sina uppgifter, måste proteiner upprätthålla en viss struktur och specifika processer. Hur proteiner uppnå detta är fortfarande inte helt klarlagt. I en artikel publicerad i Proceedings of the National Academy of Sciences, har Baylor College of Medicine forskare bidragit till en ny pussletbit, som förklarar hur proteiner kan bibehålla sin struktur och funktion.

Forskarlaget har utvecklat en ny matematisk verktyg som tillsammans med biokemiska analyser, ger dem möjlighet att sätta fingret på specifika strukturella förändringar i dopamin 2-receptorn. Detta öppnar möjligheter för bättre läkemedels behandlingar.

läs hela artikeln på: http://www.sciencecodex.com/evolution_meets_biochemistry_to_better_understand_how_dopamine_receptors_work-178106