Prova medlemskap i 3 månader hos Neuroförbundet och upptäck vad vi kan göra för dig utan att det kostar någonting

Neuroförbundet

Förhoppningar om vaccin mot Parkinsons sjukdom

• Datum: 15-05-20, Publicerad av anne.thelander@neuroforbundet.se
  • Källa: theguardian.com

Forskare antyder ett hopp om att kunna skapa ett vaccin som ska kunna blockera fortskridandet av Parkinsons sjukdom. Detta bygger på en teori om att ett onormalt protein kan vara det som utlöser sjukdomen och ett vaccin skulle kunna blockera proteinets skadeverkningar.

Om teorin stämmer, säger forskare att det kan vara möjligt att blockera en persons immunsystem - med hjälp av en särskild vaccin - så att det är redo att attackera oseriösa protein när det passerar genom kroppen. Proteinet skulle då hindras från att förstöra en persons dopamintillverkande celler, vilket orsakar de största skadorna vid Parkinsons.

Denna nya syn på Parkinson har väckt uppståndelse bland forskare. "Det har förändrat vårt sätt att se Parkinson", säger Roger Barker, professor i klinisk neurovetenskap vid universitetet i Cambridge.

Parkinsons brukar inte påverka människor förrän de är över 50. Men forskare upptäckte nyligen bevis som tyder på att det kan orsakas av en händelse som inträffat 10 till 20 år innan de viktigaste symptomen - skakningar, stelhet och långsamma rörelser - manifesterar sig.

"Om du frågar Parkinsonpatienter om sitt förflutna, svarar de ofta att de upplevt förlust av luktsinnet, lider av störd sömn eller har problem med sina tarmar", säger Barker.

"Ofta har dessa patienter haft tydliga symtom flera år innan det blir uppenbart att de har sjukdomen. Vi tror nu att det finns ett samband. "

Barker och många andra forskare menar att gifter kan tas upp via tarmarna och att dessa under årens lopp långsamt transporteras till det centrala nervsystemet tills de fastnar i några av cellerna i hjärnan. Där kan de slutligen utlösa skador på hjärnans mitt, där dopamin, produceras.

Läs mer http://www.theguardian.com/society/2015/apr/25/parkinsons-disease-vaccine-research-protein