Forskare hjälpa hjärnan att göra GM1 gangliosid, en skyddande substans som minskar i hjärnan hos patienter med Parkinsons sjukdom

• Datum: 15-12-04, Publicerad av peter.andersson@neuroforbundet.se
  • Källa: medicalnewstoday.com

Även om ett antal behandlingar finns för att lindra symptomen av Parkinsons sjukdom, hittills, ingen tillförlitligt bromsa utvecklingen av sjukdomen.

År 2013, en molekyl som kallas GM1 gangliosid visade löfte i patienter för att inte bara lindra symptom, men också bromsa sjukdomsförloppet. Dock har GM1 gangliosid varit svårt att göra och att leverera till patienter för regelbunden användning. Nu har forskare vid Thomas Jefferson University visade ett sätt att hjälpa hjärnan hos möss producera mer av sin egen GM1 gangliosid i en studie publicerad 2 december i open access tidskriften PLoS One.

"GM1 gangliosid har visat mycket lovande i Parkinsonpatienter", säger huvudförfattare Jay Schneider, Ph.D., professor vid Institutionen för patologi, anatomi och cellbiologi vid Sidney Kimmel medicinska högskolan vid Thomas Jefferson University. "Men med tanke på svårigheterna med tillverkningen av GM1 och dess leverans till hjärnan, ville vi se om vi kunde lirka hjärnan att göra mer av sin egen GM1."

GM1 gangliosid är normalt med nervceller i hjärnan, men ämnet är gjord på mycket lägre nivåer hos patienter med Parkinsons och andra neurodegenerativa sjukdomar. Även tidigare arbete visade att patienter som gavs GM1 gangliosid visade förbättring av symtomen och progression, är den nuvarande branschstandard för att få GM1 gangliosid att extrahera ämnet från ko hjärnor, som presenterar ett antal tillverknings- och potentiella säkerhetsproblem. Även ämnet kan inte enkelt framställas syntetiskt. "Vi tänkte," det har kommit att bli en väg runt detta, '", säger Dr Schneider," i stället för att lägga mer GM1 i hjärnan, varför inte försöka få hjärnan att göra mer av det.

Läs hela artikeln: http://www.medicalnewstoday.com/releases/303486.php