Genombrott på terapier och behandlingar för Parkinsons sjukdom

• Datum: 16-09-20, Publicerad av peter.andersson@neuroforbundet.se
  • Källa: maturetimes.co.uk

Forskare har gjort en avgörande vetenskapligt genombrott som skulle kunna leda till utvecklingen av livsförändrande terapier och behandlingar för Parkinsons sjukdom.

För första gången har forskare etablerat vad proteinet kopplat till Parkinsons sjukdom, känd som alfa-synuklein, gör i friska hjärnor.

Detta ger betydande ledtrådar om vad som kan gå fel i Parkinsonpatienter som protein fel, och kan bana väg för eventuell bot.

Studien, som utförts av forskare vid University of Cambridge och Imperial College London, tyder på att alfa-synuklein fungerar som en bindning mellan cellulära transportörer hos friska hjärnor, som reglerar deras flöde och därför styra processen signalering.

Giuliana Fusco, en kemi doktorand från St John högskola, University of Cambridge, som genomförde de viktigaste experiment ligger till grund för forskning, sade: "Det var redan klart att alfa-synuklein spelar någon form av roll i regleringen av flödet av synaptiska vesiklar på synapsen, men vår studie visar mekanismen, som förklarar exakt hur den gör det.

Hon tillade: "Eftersom vi har visat att muterade former av alfa-synuklein, som är förknippade med tidig debut i familjära former av Parkinsons sjukdom, påverkar denna process, vi vet nu också att detta är en funktion som kan vara nedsatt hos personer som bär på dessa mutationer. "