Prova medlemskap i 3 månader hos Neuroförbundet och upptäck vad vi kan göra för dig utan att det kostar någonting

Neuroförbundet

Mediaprofilen Hans Crispin får lugnt flow när saker flyger

• Datum: 17-03-28, Publicerad av Håkan Sjunnesson
  • Nyhetsredaktör Håkan Sjunnesson / NeuroMedia

Parkinsondagen 11 april: "Jag är levnadskonstnär och har haft "parki" i nio år. Det var min kompis Agneta Sjödin som tyckte jag skulle ge parkinson ett ansikte", säger filmproducenten och drönarpiloten Hans Crispin. Dessutom har han en gedigen erfarenhet som TV-producent av Gladiatorerna i TV4 och skådespelare i rollen som Angne i TV-sketcherna om "Angne och Svullo". Hör poddradiointervjun!

Neuropodden: Hör poddradiointervjun med Hans Crispin av NeuroMedias Håkan Sjunnesson (MP3-dokument, 14.6 MB)

Neuroförbundets Reflex magasin nr Hans Crispin. Foto: Håkan Sjunnesson / NeuroMedia2-2017 porträtteras mediaprofilen Hans Crispin, som fäller upp skärmen på sin dator och visar sin senaste videoproduktion på Internetplatsen Youtube. En mikrovågsugn exploderar i slow motion i ett vintrigt landskap och delarna sprids tillsammans med snömos, solfjäderformat i motljuset av solen. I viss mån nästan konstnärligt speglat.
PIatsen är ett stort ödsligt grustag och där skapar han och filmarkollegan/kompisen Thomas olika filmade sprängexperiment. De skämtar friskt med varandra medan videokameran dokumenterar.
-Människor hör av sig till oss och vill se filmer på olika små föremål som sprängs; som mikrovågsugnar, gitarrer, leksaker och mjölsäckar, säger Hans Crispin och fortsätter:
-Kolla här! Här spränger vi 30 kilo vetemjöl med en blixtsnabb kompositdynamit som gör att allt antänds samtidigt.

Knasigaste spränglicensansökan hittills

Även denna explosion är spektakulär -Jag är levnadskonstnär och har haft "parki" i nio år. Det var min kompis Agneta Sjödin som tyckte jag skulle ge sjukdomen ett ansikte, säger filmproducenten, programledaren, helikopterpiloten och drönarpiloten Hans Crispin. Dessutom har han en gedigen erfarenhet som flerårig TV-producent och skådespelare i rollen som Angne i TV-sketcherna om "Angne och Svullo". Hör poddradiointervjun!i den slow motion effekt Hans har skapat i videoredigeringsprogrammet. Han skrattar och berättar om den professionella sprängutbildning han genomgått och den spränglicens som han fått utfärdad åt sig.
-De tre nämndemännen på Rådet för Sprängteknisk Utbildning som intervjuade mig, skrattade gott åt mina filmproduktionsplaner, som jag ska ha licensen för.
-De var eniga om att utfärda min licens men de hade aldrig fått en så knasig ansökan tidigare, skrattar Hans.
Han och kollegan Thomas hittade en bra plats långt ifrån bebyggelse, som de fått kommuntillstånd att hålla till och spränga i. Han är noga med att ha tillstånd för allt han håller på med och göra det lagligt.
Det var Agneta Sjödin, en annan av Det var Agneta Sjödin, en annan av hans nära vänner som tyckte att han skulle ge "Parkinsons sjukdom ett ansikte" för något år sedan och efter intervjun i TV4 var det många som hörde av sig och han berättar gärna om sina erfarenheter.hans nära vänner som tyckte att han skulle ge "Parkinsons sjukdom ett ansikte" för något år sedan och efter intervjun i TV4 var det många som hörde av sig och han berättar gärna om sina erfarerenheter.

Queridas tass lindrar skakningar

Hans stora hund Querida, en magnifik Rhodesian ridgeback, strövar oroligt omkring i den lilla lägenheten, eftersom husse är upptagen med intervjun. Hans säger åt henne att lägga sig ner iDet var Agneta Sjödin, en annan av Hans Crispins vänner som tyckte att han skulle berätta om sin parkinson soffan och hon lyder lite motvilligt. Strax efter poserar hon villigt framför kameran och tycks faktiskt gilla det genom att hålla sin uttrycksfulla pose nästan en minut.
-Ja hon är väldigt speciell min älskling, fantastisk och ibland när jag har mina parki-symtom med skakningar i händerna, brukar hon lägga sina tassar på mina händer och då slutar jag skaka, säger Hans Crispin och kliar henne ömt bakom öronen.
Han berättar om sitt arbetliv på 80-och 90-talet då han och Micke Dubois chockade TV-publiken i en radhans crispin i Reflex 2 2017Foto. Håkan Sjunnesson humorsketcher, som karaktärerna Angne och Svullo. Hans spelade Agne och de tog ut svängarna rejält med sin säregna humor, älskad av somliga och ifrågasatt av andra. Programmen fick stort genomslag och levde till och från under flera år...

LÄS HELA ARTIKELN i REFLEXMAGASIN nr 2 2017: Bli medlem i Neuroförbundet och läs mer om Hans Crispins spännande tillvaro i senaste numret av Neuroförbundets medlemstidning Reflex Magasin nr 2-2017>

Han berättar om sitt arbetsliv på 80-och 90-talet då han och Micke Dubois chockade TV-publiken i en rad humorsketcher, som karaktärerna Angne och Svullo. Hans spelade Agne och de tog ut svängarna rejält med sin säregna humor, älskad av somliga och ifrågasatt av andra. Programmen fick stort genomslag och levde till och från under flera år...

Micke Dubois och Hans Crispin chockade TV-publiken i en rad humorsketcher, som karaktärerna Angne och Svullo. Hans spelade Agne och de tog ut svängarna rejält med sin säregna humor, älskad av somliga och ifrågasatt av andra. Programmen fick stort genomslag och levde till och från under flera år.

Han berättar om sitt arbetliv på 80-och 90-talet då han och Micke Dubois chockade TV-publiken i en rad humorsketcher, som karaktärerna Angne och Svullo. Hans spelade Agne och de tog ut svängarna rejält med sin säregna humor, älskad av somliga och ifrågasatt av andra. Programmen fick stort genomslag och levde till och från under flera år...

'-Jag är levnadskonstnär och har haft "parki" i nio år. Det var min kompis Agneta Sjödin som tyckte jag skulle ge sjukdomen ett ansikte, säger filmproducenten, programledaren, helikopterpiloten och drönarpiloten Hans Crispin. Dessutom har han en gedigen erfarenhet som flerårig TV-producent och skådespelare i rollen som Angne i TV-sketcherna om "Angne och Svullo". Hör poddradiointervjun!

Under 90-talet hade Hans Crispin kontakt med Monty Pythongänget

Hans Crispin Foto: Håkan Sjunnesson / NeuroMedia

Hans Crispin har en kompis som fixat en personlig T-shirt där hans ansikte är på burken med Bullens pilsnerkorv, som har gillar skarpt. Foto: Håkan Sjunnesson / NeuroMedia

Hans Crispin Foto: Håkan Sjunnesson / NeuroMedia

Här är länken till Hans Crispins Youtubekanal>

Den f.d. helikopterpiloten Hans Crispin har landat...

'Helikopterpiloten Hans Crispin har landatFoto: Håkan Sjunnesson / NeuroMedia
...och flyger nu drönare istället!

Hans Crispin. Foto: Håkan Sjunnesson / NeuroMedia
Drönarpiloten Hans Crispins senaste redskap. Foto: Håkan Sjunnesson

Hans Crispins senaste drönare Foto: Håkan Sjunnesson / NeuroMedia

I Reflex Magasin nr 2-2017 (utgivn.dag 29/3) kan du också läsa om:Reflex 2 2017 omslag. Foto: Håkan Sjunnesson / NeuroMedia