ISU forskning kan föreslå nya botemedel för Parkinsons sjukdom

• Datum: 16-10-07, Publicerad av peter.andersson@neuroforbundet.se
  • Källa: news-medical.net/news/

Nyligen publicerad forskning från Iowa State University som antyder på en ny behandling mot Parkinsons sjukdom.

I en artikel publicerad i den akademiska tidskriften Nature Communications, ISU forskare identifierat ett protein som kallas Prokineticin-2 (PK2) som kan skydda hjärnceller och uttrycks med högre frekvens i de tidiga stadierna av Parkinsons sjukdom.

"De nervceller använder PK2 att hantera stress. Det är en inbyggd skyddsmekanism", säger Anumantha Kanthasamy, en Clarence Hartley Covault Distinguished Professor i veterinärmedicin, Eugene och Linda Lloyd Begåvad ordförande neurotoxikologi och ordförande för biomedicin vid Iowa Ange. Kanthasamy, en av tidningens ledande författare, har arbetat för att förstå de komplexa mekanismerna för Parkinson och söka efter ett botemedel för de senaste två decennierna.

Prokineticin-2 stimulerar neuroner att producera fler mitokondrier, den del av cellen som producerar energi. Den resulterande förbättrad energiproduktion hjälper nervceller motstå härjningar av sjukdomen, som är en neurologisk sjukdom som resulterar i otillräckliga nivåer av dopamin i hjärnan.