Kaffe ger längre livslängd

• Datum: 16-07-07, Publicerad av anne.thelander@neuroforbundet.se
  • källa: sund.nu

En stor amerikansk studie visar att kaffedrickare lever längre än de som inte dricker kaffe. Dessutom minskar risken för en mängd sjukdomar. Över 200.000 amerikanska läkare, sjuksköterskor och övrig vårdpersonal ingick i studien. De undersöktes vid ett flertal tillfällen och följdes upp under nästan 30 år.

I studien såg man att de deltagare som var över 30 år och inte rökte samt drack 3-5 koppar kaffe varje dag löpte mindre risk att dö jämfört med dom som inte drack kaffe.

Man kom fram till att de som drack 1-5 koppar kaffe i början hade lägre odds för att dö under studietiden. Man tog även hänsyn till andra levnadsvanor och hälsoproblem som högt blodtryck och diabetes.

Det bästa resultatet fick de som drack 3-5 koppar kaffe per dag och var icke-rökare. De hade 15 procent mindre risk att dö i förtid jämfört med dom som inte drack kaffe. De hade särskilt minskad risk att dö i hjärtsjukdomar, stroke och neurologiska sjukdomar som till exempel Parkinsons samt minskad risk att begå självmord. Sambandet fanns oavsett om man drack kaffe med eller utan koffein.

Forskarna förtydligar att det inte bara räcker med att börja dricka kaffe utan det bästa är att införliva kaffe i en sund livsstil. I en sund livsstil ingår att få tillräckligt med sömn, avkoppling och träning samt att äta en balanserad kost med mycket vegetabilier.

Tidigare forskning har visat att kaffe kan minska inflammation, tillför antioxidanter och kan förbättra blodsockerregleringen