Kan musiken göra en människa friskare?

• Datum: 17-08-15, Publicerad av helene.landersten@neuroforbundet.se
  • Källa: Dagens Nyheter

Författaren och journalisten Eva Clementi var skeptisk innan hon själv fick parkinson och märkte hur Vivaldi hjälpte henne i sjukdomen.

För nästan två decennier sedan skrev Eva Clementi en artikel i Dagens Nyheter med rubriken "Musik som helar och läker". Hon var ganska kritisk, och hade den gången ingen aning om vad som skulle hända i framtiden: att fiolen och musiken skulle bli hennes bästa medicin. Och det mot den obotliga neurologisk sjukdomen Parkinson.

I sin nyskrivna artikel i Dagens Nyheter vill hon dela med sig av sina erfarenheter. Kanske kan det även få någon annan att testa musik som behandling. I vilket fall är det ju en medicin helt utan biverkningar och man ska inte underskatta dess förmåga att påverka hjärnan in i minsta cell.

Eva som spelat fiol i sin ungdom letade upp sina sparade noter från Vivaldis årstiderna och plockade fram sin fiol. Hon ville passa på innan det var för sent och sjukdomen påverkat hennes rörlighet för mycket.

I länken nedan kan du läsa hela hennes artikel och de fantastiska effekter som musiken gav henne och den spännande forskning som hon deltog i.