Kartläggning nervceller att förbättra behandlingen av Parkinsons

• Datum: 16-04-21, Publicerad av peter.andersson@neuroforbundet.se
  • Källa: sciencedaily.com

Eftersom miljarder nervceller packas i vår hjärna, de neuronala kretsar som är ansvariga för att kontrollera våra beteenden är med nödvändighet mycket blandade. Detta gör det komplicerat för forskare att avgöra exakt vilka kretsar göra vad. Nu har med hjälp av två laboratorietekniker kartlagt vägar i en uppsättning av neuroner som är ansvariga för de typer av motoriska nedsättningar som finns hos patienter med Parkinsons sjukdom.

Tidigare hade forskarna inte kunnat reda ut neurala kretsar med ursprung i PPN att förstå hur Parkinsons motoriska nedsättningar moduleras inom samma population av celler. Dessutom skapade denna osäkerhet ett hinder för att behandla de motoriska symtom. När allt kommer omkring, deep brain stimulation - där en enhet in i hjärnan för att leverera elektriska pulser till en riktad regionen - kan användas för att korrigera promenader och balans svårigheter dessa patienter, men utan att veta exakt vilken del av PPN till mål, kan förfarandet leda till blandade resultat.

Läs mer på: https://www.sciencedaily.com/releases/2016/04/160420162701.htm