Prova medlemskap i 3 månader hos Neuroförbundet och upptäck vad vi kan göra för dig utan att det kostar någonting

Neuroförbundet

Ny teknik kan ge bättre celltransplantationer mot Parkinson

• Datum: 16-05-10, Publicerad av anne.thelander@neuroforbundet.se
  • Källa: lu.se/

Forskare vid Lund universitet har med hjälp av en helt ny preklinisk teknik och analys av vävnad från patienter visat exakt vad som händer när vissa parkinsonpatienter blir återställda av nervcellstransplantationer. De har även identifierat vad det är som gör att många av de transplanterade patienterna utvecklar allvarliga biverkningar i form av ofrivilliga rörelser.

Behandlingarna vid Parkinsons sjukdom har blivit bättre och bättre under de senaste decennierna. Trots detta kvarstår problemen med allvarliga biverkningar både vid medicinering och transplantationer av nervceller.

Vid Parkinsons sjukdom uppstår brist på de nervceller som tillverkar signalsubstansen dopamin i hjärnan. En behandlingsmetod är att transplantera in dopaminproducerande celler i den sjuka delen av hjärnan. En del patienter har efter en sådan transplantation blivit helt återställda. Andra har som bieffekt utvecklat ofrivilliga rörelser, så kallade dyskinesier.

Varför patienter som transplanterats utvecklar dessa dyskinesier, som även är en vanlig bieffekt av läkemedelsbehandlingen L-DOPA, har hittills varit okänt.

Under flera år har lundaforskaren Tomas Björklund med kollegor arbetat för att ta fram en helt ny teknik för att studera hur de transplanterade cellerna egentligen fungerar när de transplanteras in i en parkinsonsjuk hjärna. På cellytan har de satt en receptor, som när den aktiveras av ett specialdesignat läkemedel, styr cellernas utsöndring av dopamin. Nu har de i studier på djur visat att de på detta sätt kan styra de transplanterade dopamincellernas aktivitet i hjärnan. När de dopaminproducerande cellerna är aktiva blir djuren i det närmaste helt återställda.

- Med den nya tekniken kan vi nu antingen helt stänga av de transplanterade cellerna eller öka deras aktivitet, berättar Tomas Björklund. Nu kan vi med stor noggrannhet kontrollera när och hur cellerna fungerar på plats när de har transplanterats in i den sjuka delen av hjärnan.