Prova medlemskap i 3 månader hos Neuroförbundet och upptäck vad vi kan göra för dig utan att det kostar någonting

Neuroförbundet

Parkinsonsjuka tar fighten i ringen

• Datum: 17-02-27, Publicerad av peter.andersson@neuroforbundet.se
  • Källa svt.se och rocksteadyboxing.org/

Forskning visar att sport är bra för Parkinsondrabbade.

Sedan två år tränar en grupp Parkinsondrabbade på Narva boxningsklubb i Stockholm. Några kommer hit flera gånger i veckan och boxas. Alla vittnar om att boxningsträningen får dem att må bättre, för vissa har till och med sjukdomssymptomen avtagit.

– Jag har bättre balans, känner mig starkare och tuffare, säger Yvonne Hallberg som boxats ett halvår för att knocka sin Parkinson.

Om Rock Steady boxning

Uppdraget för Rock Steady boxning är att ge människor med Parkinsons sjukdom möjlighet att slå tillbaka. Rock Steady boxning, är en Amerikansk ideell organisation som ger människor med Parkinsons sjukdom hopp, genom att förbättra deras livskvalitet genom en beröringsfri boxning baserad fitness läroplan Rock Steady boxning, den första boxning programmet i sitt slag i USA, grundades 2006 av före detta Marion County (Indiana) åklagaren Scott C. Newman, som lever med Parkinson.

Newman började intensiv, en-mot-en, boxningsträning bara några år efter att han fick diagnosen Parkinsons vid 40 års ålder. Newman bevittnade en dramatisk förbättring av sin fysiska hälsa, smidighet och daglig verksamhet genom den intensiva och hög energi pass. Newman livskvalitet förbättrats dramatiskt under en kort tid på grund av hans kämpar tillbaka mot Parkinsons sjukdom.