Prova medlemskap i 3 månader hos Neuroförbundet och upptäck vad vi kan göra för dig utan att det kostar någonting

Neuroförbundet

Parkinsonsproteiner betvingas

• Datum: 15-02-02, Publicerad av anne.thelander@neuroforbundet.se
  • Källa: neurologiisverige.se

Forskarna bakom QureTech Bio AB, Matthew Chapman och Fredrik Almqvist, har i dagarna publicerat banbrytande resultat i som förändrar hur sjukdomar som Parkinsons kan behandlas i framtiden. "Vi har identifierat en ny, spännande angreppspunkt som kan bli viktig för design av framtida läkemedel mot Parkinsons sjukdom", säger professor Fredrik Almqvist, kemiska institutionen, Umeå universitet.

Resultaten som publicerats i den synnerligen väl ansedda tidskriften Molecular Cell grundar sig på ett mycket givande samarbete mellan forskargrupper från Umeå Universitet och Michigan University.

VD Fritiof Pontén: "Detta visar med all tydlighet att forskargruppen som utgör kärnan i QureTech Bio AB leder utvecklingen inom flera forskningsområden. QureTech Bio AB räknar med att vidareutveckla dessa resultat vidare för att kunna starta kliniska prövningar inom 3 till 5 år."
Läs mer: http://www.neurologiisverige.se/parkinsonsproteiner-betvingas/