Prova medlemskap i 3 månader hos Neuroförbundet och upptäck vad vi kan göra för dig utan att det kostar någonting

Neuroförbundet

Synundersökning kan upptäcka Parkinsons före symptom

• Datum: 16-08-19, Publicerad av peter.andersson@neuroforbundet.se
  • Källa: ucl.ac.uk

En ny billig och icke-invasiv synundersökning kan upptäcka Parkinsons sjukdom innan symtom som darrningar och muskelstelhet utvecklas, enligt ny forskning hos råttor som leds av forskare vid UCL.

Forskare vid UCL Institute of Ophthalmology har upptäckt en ny metod för att observera förändringar i näthinnan som kan ses vid Parkinsons före förändringar i hjärnan uppstår och de första symptomen visar sig!

Denna metod, som publicerades i Acta Neuropathologica Communications , skulle göra det möjligt tidigare diagnos av Parkinsons och även skulle kunna användas för att övervaka hur patienter svarar på behandlingen. Tekniken har redan testats på människor för glaukom och försök kommer att inledas snart för Alzheimers.

"Detta är potentiellt en revolutionerande genombrott i tidig diagnos och behandling av en av världens mest försvagande sjukdomar", säger professor Francesca Cordeiro, UCL Professor av glaukom och Retinal neurodegeneration studier, som ledde forskningen.