Polyneuropati

Polyneuropatier påverkar perifera nervtrådar till och från ryggmärgen eller hjärna eller som tar emot känselintryck från huden med varierande symtom vid polyneuropati. Här får du och närstående råd och tips, kan dela erfarenheter och läsa om framsteg inom neurologisk forskning, vård, behandling och rehab.

Läs:
Hellens berättelse i foldern (PDF-dokument, 208 kB)
Vår diagnosfolder (PDF-dokument, 5.0 MB)

• Nyligen fått diagnos

Här får du tips för att komma vidare efter diagnosbeskedet...

Nyligen fått diagnos
  • Vad händer i nervsystemet?

Polyneuropatier är en undergrupp till den större gruppen NMD, neuromuskulära sjukdomar. Polyneuropatier drabbar... Neuroguiden

Aktuellt inom polyneuropati

Olika typer av behandling

Utsikter och behandlingsformer för polyneuropati varierar och beror på den underliggande orsaken, vilka nerver som är skadade och skadans omfattning.

Positiva resultat från studier av läkemedel mot Skelleftesjukan

Analys av långtidsstudier av läkemedlet tafamidis, som marknadsförs under namnet Vyndaqel, visar på positiva resultat. Läkemedlet godkändes 2011 av Europakommissionen, tidigare var levertransplantation den enda...

Katarinas liv med polyneuropati

För Katarina Samuelsson har livet med polyneuropati inneburit ett utforskande. Hon har mycket för sig och ett av hennes stora intressen är trädgård och odling.

Läs om fler aktuella...