Ökad kongressdemokrati och här är nya styrelseförslaget

• Datum: 17-08-28, Publicerad av Håkan Sjunnesson
  • Nyhetsredaktör: Håkan Sjunnesson / NeuroMedia

Förbundskongressen inleds klockan 11 den 8 september på Quality hotell vid Friends Arena i Solna strax norr om Stockholms centrum.
För att öka delaktigheten bland kongressombuden har Neuroförbundets styrelse på inrådan av förbundskansliet beslutat att ombuden ska samlas i mindre grupper och diskutera några stora viktiga framtidsfrågor, innan beslut fattas. Detta kallas påverkanstorg och gäller medlemsavgifterna, föreningslivet i morgon, samordnad opinionsbildning och hur demokratin i förbundet ska öka.

Över 120 ombud möts den 8–10 september till 2017 års förbundskongress. En ny förbundsstyrelse ska väljas och här nedan visas styrelseförslaget.-Vi ska också använda så kallade påverkanstorg för ökad demokrati kring framtidsfrågor, säger kongressgeneralen Roger Lindahl.Foto: Håkan Sjunnesson / NeuroMediaSamtal på påverkanstorg

– För första gången provar vi att arbeta i dessa så kallade påverksanstorg, för att vitalisera demokratin och möjliggöra en ännu större delaktighet bland ombuden inför viktiga beslut, säger Roger Lindahl Neuros koordinator för forskning och rehabilitering och tillika årets kongressgeneral.
123 ombud från 67 av lokalföreningarna är anmälda. Med assistenter och kanslipersonal blir det över 220 deltagare totalt på kongressen och därtill tillkommer även särskilt inbjudna som deltar på lunch och invigning. Dessa särskilt inbjudna är samarbetspartner, opinionsbildare, tidigare generalsekreterare och representanter från andra organisationer.

Största hittills

– Det här kan bli den största kongressen hittills och med den här kongressen tar vi ett tydligt avstamp i att arbeta för en utveckling av organisationen för framtiden och de frågor vi behöver prioritera, säger Roger Lindahl.
Han berättar också att en omfattande översyn av stadgarna är nu gjorda för att motsvara framtida krav på vårt arbetssätt.
– Med förbundsstyrelsens förslag till kongressen vill vi samla krafterna i organisationen och bejaka engagemanget som finns i hela landet, säger Roger Lindahl.

Håkan Sjunnesson

------------------------------------------------

Här är förslaget till ny styrelseÖver 120 ombud möts den 8–10 september till 2017 års förbundskongress. En ny förbundsstyrelse ska väljas och här nedan visas styrelseförslaget.-Vi ska också använda så kallade påverkanstorg för ökad demokrati kring framtidsfrågor, säger kongressgeneralen Roger Lindahl.Foto: Håkan Sjunnesson / NeuroMedia

Så här ser valberedningens förslag ut till förbundsstyrelse för Neuroförbundet 2017–2021:

Förbundsordförande:

Rogart Wikström, Vallentuna, omval
Lekamannarevisor ersättare:
Roger Axelsson, Hjo, nyval

(Valberedningen består denna mandatperiod av: Kathleen Bengtsson-Hayward, Eva Halleus, Anders Jonsson och Lars Lemon.)
Ovan till höger är den futuristiska fasaden på det tillgängliga konferenshotellet där 2017-års Neurokongress ska hållas. Det ligger direkt i anslutning till Sveriges nationalarena Friends Arena i Solna norr om Stockholm och hela 31 av hotellets rum är anpassade med full tillgänglighet.

Läs mer om Neuroförbundets kongress 2017

Läs mer om NeuroMedias rapportering och Neuroförbundets medverkan under Almedalsveckan 2017 och åren innan>

Läs mer om en rad neurologiska diagnoser som Neuroförbundet har mycket information om och också att leva med>

Bli medlem i Neuroförbundet och bidra till den neurologiska forskningen>