Ger besk kritik mot regeringsförslag om mindre assistans & bilstöd

• Datum: 16-09-21, Publicerad av Håkan Sjunnesson
  • Nyhetsredaktör Håkan Sjunnesson / Neuroförbundet Media

Neuroförbundets styrelseledamot Johanna Andersson är mycket kritisk till regeringens förslag om både sänkt bilstöd och statligt anslag till assistansersättning 2017 i senaste budgetpropositionen.
-Detta riskerar att ta bort grunden i lagen; rätten att få leva som andra.

I regeringens senaste budgetproposition Neuroförbundets styrelseledamot Johanna Andersson är mycket kritisk till regeringens förslag om både sänkt bilstöd och sänkt statligt anslag till assistansersättning i budgetpropositionen för 2017. Foto: Håkan Sjunnesson / Neuroförbundet Mediaföreslås bland annat dels ett sänkt bilstödsanslag från 327,995 miljoner kronor 2016 till bara 266,995 miljoner 2017. Och när det gäller den statliga assistansersättningen så är förslaget att sänka den från totalt 26,344 miljarder kronor 2016 till 25,931 miljarder 2017. Och detta regaerar Neuroförbundets andre vice ordförande Johanna Andersson starkt på. På grund av en muskelsjukdom är hon som 16.000 andra i Sverige, helt beroende av personlig assistans, för att fungera ute i samhällslivet.

Borde skämmas över förslag

Johanna Andersson är mycket aktiv på olika sätt, jobbar och bidrar till det svenska välfärdssystemet med sin skatt, tack vare personlig assistans:
-Jag tycker de som är ansvariga för de här förslagen om nedskärning ska skämmas och de borde läsa på mer om LSS-lagen och vad den ger för möjligheter för så många.
Assistansersättningen skapar mycket sysselsättning i samhället både för oss som lever med assistans och för alla assistenter. De har missat hela poängen, tycker Johanna Andersson upprörd och fortätter:
-Jag hoppas de förstår vilka förödande effekter det kommer att ge om budgetförslaget genomförs. För då har de åtminstone fattat ett medvetet beslut. Men jag tror inte de har en aning om vad de håller på med. De tittar enbart på den direkta kostnaden, när fokuset ska ligga på frihet, rättigheter och ett tryggt liv med rätten att välja hur just jag vill leva det livet.

Blir svårare hitta assistenter

Konsekvenser för personer som är beroende av assistans och bilstöd kan bli allvarlig om förslaget går igenom enligt Johanna Andersson.
-Det kommer bli väldigt mycket svårare att hitta personliga assistenter. Regeringen har jobbat länge på att undergräva hela rättighetslagen genom att dra upp fusk och hur mycket det kostar. Det gör att det redan idag är svårt att anställa personliga assistenter.Neuroförbundets styrelseledamot Johanna Andersson är mycket kritisk till regeringens förslag om både sänkt bilstöd och sänkt statligt anslag till assistansersättning i budgetpropositionen för 2017. Foto: Håkan Sjunnesson / Neuroförbundet Media Ingen vill jobba i en bransch där det endast talas om fusk, kostnader och neddragningar, resonerar hon.

Lönesänkningar blir resultat

-Man kommer vara tvungen att sänka lönerna för assistenter om budgetförslaget går igenom. Detta eftersom den procentuella höjning som schablonen var, är lägre än vad kollektivavtalets löneökning var. Man kommer inte ha råd med utbildning av personal som tidigare, befarar Johanna Andersson och fortätter rada upp konsekvenser:
-Det finns även en stor risk att man inte blir beviljad de timmar av personlig assistans, som man är i behov av på grund utav att regeringen vill hålla nere kostnaderna. Hon tror att det kommer bli en otrygg vardag, där den som organiserar assistans, när som helst inte har pengar att betala löner, skatter, utbildningar och annat.
-Jag skulle vilja påstå att denna budgetpropositionen inte bara påverkar reformen ekonomiskt, utan det är en tydlig signal om att regeringen vill skära, ändra och ta bort mycket av det som var grunden till att LSS-lagen kom till från början. Det kommer återigen bli ett enormt ansvar på anhöriga att jobba gratis när pengarna inte räcker till.
-Genom dessa ändringar kan de riskera att ta bort grunden i LSS-lagen; rätten att få leva som andra, hävdar Johanna Andersson.

Håkan Sjunnesson / Neuroförbundet Media

Neuroförbundets andra vice ordförande Johanna Andersson har själv en anpassad bil och är också helt beroende av personlig assistans för att kunna jobba och få vardagen att fungera. Foto: Håkan Sjunnesson / Neuroförbundet Media

Det har varit flera protester de senaste åren mot hoten att skära ner den personliga assistanen. Här i mitten Neuroförbundet ordförande Lise Lidbäck. Foto: Håkan Sjunnesson / Neuroförbundet Media

Wilhelm Ekensteen, en av de verkliga fäderna till tillkomsten av den personliga assistanen och LSS för drygt 20 år sedan. Här under en manifestation i centrala Stockholm.

*

Läs mer om Neuroförbundets opinionsarbete för ett bättre och tillgängligare samhälle för alla>

Bli medlem i Neuroförbundet och stöd neurologisk forskning och opinionsarbetet>

*