"Det handlar om värdighet & hälsa-därför världstoalettdagen"

• Datum: 16-11-18, Publicerad av Håkan Sjunnesson
  • Redaktör Håkan Sjunnesson

Den 19 november uppm��rksammas förmånen att ha WC i världen på World Toilet Day. Men även i Sverige finns det mycket att önska vad gäller offentliga toaletter och tillgänglighet. "Det handlar om självklara krav på hygien, värdighet och hälsa". Det säger Karin Månsson arkitekt och Neuroförbundets utredare. Lyssna på poddradiointervjun!

Därför behövs den internationella toalettdagen- intervju med Neuroförbundets utredare Karin Månsson (MP3-dokument, 6.6 MB)

-Det finns väldigt många människor i-Visst kan toaletter vara tillgängliga, men är de användbara för alla, frågar sig Neuroförbundets utredare Karin Månsson som är arkitekt i grunden. Hon fortsätter:-Det finns en hel del att göra på det här området. Den viktigaste komponenten för att förändringsarbetet ska komma igång är insikt om problemet. Foto: Håkan Sjunnesson NeuroMedia världen som inte har tillgång till fungerande toaletter och det är det den här internationella toalettdagen handlar om. Det handlar om hygien, hälsa och värdighet, säger Karin Månsson, Neuroförbundets utredare, som dessutom är arkitekt i grunden.
Hon har jobbat mycket med tillgänglighet ur olika aspekter och i olika sammanhang. Karin var dessutom ordförande för den nu nedlagda stiftelsen Fokus, som i en rapport tar upp frågan om offentliga toaletter för personer med funktionsnedsättning.

I dåligt skick och ostädade

-Här i vårt svenska samhälle tror vi kanske att alla har tillgång till välfungerande toaletter. Men det är på sina håll glest med offentliga toaletter, de är inte utformade för personer med funktionsnedsättning och de är inte sällan i dåligt skick med trasig utrustning och dåligt städade, säger Karin Månsson.
-Dessutom kan de vara låsta och det ställer till extra mycket stress för den som behöver använda den snabbt och dessutom har en funktionsnedsättning.

Offentliga WC-byggregler från 1977

Hon pekar på att de byggregler som gäller för offentliga toaletter är från 1977 och sedan dess har det hänt en hel del. Rullatorn har till exempel blivit vanlig och det är inte många av dagens handikappadetoaletter anpassade för den. Dessutom är många handikappanpassade toaletter för små för de elrullstolar som används och det finns kanske inte plats för personliga assistenter med mera.

Tillgängliga - ok men är de användbara?

-Visst kan toaletter vara tillgängliga, men är de användbara för alla, frågar sig Karin Månsson och fortsätter:
-Det finns en hel del att göra på det här området. Den viktigaste komponenten för att förändringsarbetet ska komma igång är insikt om problemet. Det är bra att denna dag faktiskt uppmärksammar en viktig förutsättning för ett bra liv, säger Karin Månsson.

Håkan Sjunnesson

Så här kan en offentlig tillgänglig och användbar toalett också se ut, som en konstinstallation i Helsingborgs hamn. Foto: Håkan Sjunnesson NeuroMedia
Så här kan exteriören/fasaden på en offentlig tillgänglig och användbar toalett också se ut, som en konstinstallation i Helsingborgs hamn. Insidan blev heller ingen besvikelse!

Den 19 november uppmärksammas förmånen att ha WC i världen på World Toilet Day. Här ett exempel på en fräsch funktionell användbar toalett för alla. Foto: Håkan Sjunnesson NeuroMedia
Den 19 november uppmärksammas förmånen att ha WC i världen på World Toilet Day. Här ett exempel på en fräsch funktionell användbar toalett för alla, med både höj och sänkbar toalettstol och handfat. Foto: Håkan Sjunnesson NeuroMedia

Läs Fokus rapport om användbara offentliga toaletter!

I rapporten Tillgängliga och användbara toaletter i offentlig miljö redovisar forskarna Gulli Kohlström och Jan Paulsson 22 personers synpunkter på offentliga toalett. Toaletten som testas är byggd enligt gällande regler och samtliga personer har funktionsnedsättning och behov av hjälpmedel. Forskarnas slutsats är att en översyn av problemområdet är nödvändigt. Läs hela rapporten> (PDF-dokument, 3.0 MB)

Läsarkommentarer
Läsarsynpunkter välkomnas i detta viktiga ämne: (maila nyhetsredaktören: hakan.sjunnesson@neuroforbundet.se)

Påpekar att låsanordningar ofta är svåranvända

Birgitta Almquist är medlem i Neuroförbundet och har synpunkter på hur handtagen och låsanordningarna ofta inte fungerar till många offentliga toaletter, som är tänkta att vara tillgängliga och användbara för personer med en funktionsnedsättning:
"Med anledning av världstoalettdagen vill jag framföra något för mig väldigt viktigt. Många offentliga toaletter är anpassade till rullstolsburna med gott om plats. Men hur är det med låsanordningarna?! Jag har mycket dålig styrka i händerna och kan inte låsa om mig, när det finns vanliga små låsvred. Jag tycker att alla dörrar borde vara försedda med stora handtag som man verkligen kunde få grepp om, skriver Birgitta Almquist."

Läs mer om Världstoalettorganisationen, WTO, (en. World Toilet Organization)>

Läs mer om World Toilet Day>