Nya Reflex 4: David slår knock out på parkinsonsymtom

• Datum: 17-09-12, Publicerad av Håkan Sjunnesson
  • nyhetsredaktör Håkan Sjunnesson / NeuroMedia

En pikant doft av decenniers träning möter i den legendariska boxningslokalen. Här har många unga fostrat till ett bra liv. Också David Löhr och andra med neurodiagnoser har nu hittat hit för konceptet Rock Steady Boxing, som minskar symtom. I Reflex Magasin nr 4-2017 finns bildreportaget men hör röstreportaget här i Neuropodden!

Hör poddradioreportaget om cirkelträningen med boxningsisnalg som ger hälsa> (MP3-dokument, 15.6 MB)

Efter en rejäl uppvärmning, går boxnings-gongongen och det är dags för cirkelträningen att starta i den stora ärevördiga källarlokalen. En man och en kvinna tar tag i varsin ände av en lång grov tross och börjar röra den uppåt och neråt för att skapa en vågrörelse.
Cirkelträning med boxningsinslag skapar hälsa. Foto: Håkan Sjunnesson / NeuroMedia

Efter två minuter är de rejält trötta och den välkomna klockklangen för byte av träningsstation kommer. På följande station dansar man med en partner, nästa handlar om att boxa mot en stor sandsäck och på ytterligare en boxa mot liten boxboll för snabbhetsträning.
En station är riktigt jobbig eftersom det handlar om att statiskt försöka sitta mot vägg med knäna i 90-graders vinkel. Och så boxas inne i boxningsringen förstås. Längs väggarna hänger gamla fotografier på segrande boxare och från olika matchtillfällen. Det ger vistelsen här en klart historisk dimension, att man är med i ett sammanhang som skapat hälsa för många från mitten av 1900-talet fram till idag.

Kan minska bromsmedicinen

David Löhr är i 50-årsåldern och har haft diagnosen Parkinsons sjukdom i tio år. Han började här på cirkelträningen för två år sedan och fungerar som sparringpartner i boxningsringen denna kväll. Med intensivt fotarbete försöker han både undvika motståndaren och ta emot slagen från de andra. En och en kommer de som vill upp och möter honom innanför de klassiskt elastiska banden, som bildar ett sorts skyddsstaket rund boxningsringen, som i praktiken är en kvadratisk yta.
Svettig och upprymd berättar han i en kort paus om vad som hänt sedan han började hårdträna regelbundet.
-Jag har fått en "biverkan" av träningen, säger David Löhr spjuveraktigt leende och fortsätter:
-Doserna av levodopa har jag kunnat halvera under överenseende av min läkare och därför mår jag klart bättre nu, än innan jag började med intensivträningen.
-Det är helt otroligt och några neurologer har också sett hur bra träningen är och skickat hit fler personer med Parkinsons sjukdom. Boxningsklubben har också inlett ett samarbete med flera fysioterapeuter för rehabiliteringsträning... (fortsättning i Reflex Magasin nr 4-2017)

Bli medlem i Neuroförbundet NEURO och läs hela reportaget i senaste Reflex Magasin> nr 4-2017>

Läs mer om Parkionsons sjukdom i Neuros Neuroguide>

Läs mer om NeuroMedias rapportering och Neuroförbundets medverkan under Almedalsveckan 2017 och åren innan>