"Det blåser allt snålare kring oss med nedsatt fysisk förmåga

• Datum: 16-10-20, Publicerad av peter.andersson@neuroforbundet.se
  • Källa: op.se/Kicki Gustafsson

– Försäkringskassans beslut är obegripligt. Personer med MS blir inte bättre med tiden, säger Kristjan Gislason, Neuroförbundets ordförande i Malmö, till Sydsvenskan.

Överhuvudtaget tycks det blåsa snålare kring oss med nedsatt fysisk förmåga. Nyligen dog en 57-årig MS-sjuk kvinna i Skåne på en handikapptoalett eftersom Försäkringskassan bestämt att hon skulle ha minskad assistans i samband med toalettbesök och duschning.

Tidningen skriver att Neuroförbundet ser upprepade exempel när kroniskt sjuka människor som successivt blir sämre får indragningar i sina assistansbeslut.

Försäkringskassan arbetar efter direktiven att sjuktalen ska ned. Då får kroniker inte bli sämre, och personer med depressioner eller utmattningssyndrom måste bli friska inom utsatt tid, för då anses full arbetsförmåga vara tillbaka igen. Det är kartan som gäller och inte verkligheten. Individen finns inte längre, bara diagnoskoder.

Men jag önskar verkligen att det vore så enkelt.

Låter det svartsynt och cyniskt? Kanske det, men det känns rätt hopplöst emellanåt. Det är en sorgeprocess som pågår.

Det finns också en irriterande övertro i dagens samhälle på effekterna av regelbunden fysisk träning, så kallad "supermat" och uppmaningen att "välja glädjen" i livet. Allting är faktiskt inte upp till individens egen förmåga!

De som "förlorar kampen" (detta hatuttryck) mot cancern gör det inte för att de inte försökte tillräckligt mycket. Ett ben som amputerats växer inte ut igen hur hårt man än tränar.

Och min ryggmärgsskada, som jag nyss såg för första gången på en magnetröntgenbild och som var så mycket större än jag hade förstått, den kan jag inte skratta bort."