Eva och Charlotte pratade ms med shoppingflanörer

• Datum: 17-06-01, Publicerad av Håkan Sjunnesson
  • Nyhetsredaktör Håkan Sjunnesson / Reflex NeuroMedia

Hör Neuropoddens reportage med Eva Helmersson och Charlotte Sundqvist! (MP3-dokument, 8.3 MB)

Under World MS Day 2017 hölls en Under World MS-Day arrangerade Neuroförbundet ett event i Stockholms city tillsammans med två läkemedelsbolag, för att uppmärksamma allmänheten på diagnosen ms, multipel skleros. Charlotte Sundqvist.Foto: Håkan Sjunnesson / Reflex NeuroMediarad event globalt och forskningen kring den skovvisa formen av multipel skleros har gjort enorma framsteg de senaste 20 åren. För 22 år sedan fann ingen behandling och idag finns ett tiotal mer eller mindre effektiva bromsmediciner och symtomlindrande behandlingar.
Även i Stockholm city uppmärksammades diagnosen ms av Neuroförbundet genom Eva Helmersson som tillsammans med några av Neuroförbundets duktiga diagnosombud för ms, bemannar två olika platser.
Bland annat fick människor prova de nya 3-D-utskrivna Ms-skorna, vars tyngd och insatbilitet ger en känsla av hur det kan vara att ha diagnosen ms, multipel skleros. På en annan plats kunde man pröva Virtual reality-glasögon som ger en känsla av hur det är att leva med ms på olika sätt. Där fanns också Ms-kaffemuggen, vars tyngd ger ms-tröttheten och svagheten en tydlig känsla.

Poddradio, text & foto: Håkan Sjunnesson / Reflex NeuroMedia

Neurokirurgen och turisten Cecil från Brasilien passade på att prova MS-skorna. Hör henne i poddradioreportaget. Foto: Håkan Sjunnesson / Reflex NeuroMediaNeurokirurgen och turisten Cecil från Brasilien passade på att prova MS-skorna. Hör henne i poddradioreportaget. Foto: Håkan Sjunnesson / Reflex NeuroMedia

Stockholm World MS Day 2017 Foto: Håkan Sjunnesson / NeuroMedia

Under World MS-Day arrangerade Neuroförbundet ett event i Stockholms city tillsammans med två läkemedelsbolag, för att uppmärksamma allmänheten på diagnosen ms, multipel skleros. Hör Neuropoddens reportage med Eva Helmersson och Charlotte Sundqvist.Foto: Håkan Sjunnesson / Reflex NeuroMediaCharlotte Sundqvist delade med sig av att ha levt länge med diagnosen ms, multipel skleros.

Under World MS-Day arrangerade Neuroförbundet ett event i Stockholms city tillsammans med två läkemedelsbolag, för att uppmärksamma allmänheten på diagnosen ms, multipel skleros. Hör Neuropoddens reportage med Eva Helmersson.
Foto: Håkan Sjunnesson / Reflex NeuroMedia

Läs mer om diagnosen ms, multipel skleros och ett tiotal andra neurologiska diagnoser som Neuroförbundet har mycket information om>

Bli medlem i Neuroförbundet och bidra till den neurologiska forskningen>