Fler riksdagspartier kräver nödstopp inom assistansen

• Datum: 16-10-13, Publicerad av peter.andersson@neuroforbundet.se

Vänsterpartiet vill tvinga regeringen att backa om neddragningar inom assistansen. I dagens möte med riksdagens socialutskott samt gårdagens partiledadebatten kom neddragningen inom assistansen i fokus.

Vänsterpartiet hoppas nu kunna tvinga regeringen att backa i frågan om personlig assistans. I dagens möte med riksdagens socialutskott kommer de att försöka få en majoritet för att inte fler ska få sin assistans indragen. Klicka på länken och se nyhetsklippet, http://www.svtplay.se/klipp/10628528/v-vill-tvinga-regeringen-att-backa-om-assistanse

I gårdagens partiledardebatt ställer Jan Björklund, partiledare för Liberalerna, statsminister Stefan Löfven till svars för nedskärningar inom assistansen. Klicka på länken och se nyhetsklippet, http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/l%C3%B6fven-till-svars-f%C3%B6r-lss-nedsk%C3%A4rningar-3566772

Jan Björklund, partiledare för Liberalerna, och barn- äldre och jämställdhetsminister Åsa Regnér diskuterar hanteringen av assistansersättningen. Försäkringskassan har regeringens uppdrag att stoppa ökning av antalet beviljade assistanstimmar. Samtidigt genomför Försäkringskassan hårdare bedömningar så att antalet assistanstimmar blir färre. I regleringsbrevet för 2016 skriver regeringen att Försäkringskassan ska "bidra till att bryta utvecklingen av antalet timmar inom assistansersättningen". Klicka på länken och lyssna på diskussionen i Sverige Radio : https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=6539365