Försiktig NEURO-optimism över ministerns frysta assistansbudskap

• Datum: 17-11-14, Publicerad av Håkan Sjunnesson
  • NeuroMedias & Neuropoddens reporter Håkan Sjunnesson

Regeringen fryser temporärt tvåårsomprövningarna om assistansersättning i väntan på att utredningen om översyn av lagen är klar. Det meddelade idag ansvariga ministern Åsa Regnér (S).
-Jag är försiktigt optimistisk, men EN hink vatten räcker inte för att släcka en "övertänd" LSS-lagstiftning, säger Lise Lidbäck Neuroförbundets ordförande. Hör poddradiointervjun och se presskonferensen.

Hör Neuropodden intervju med Neuroförbundets ordförande Lise Lidbäck som kommenterar regerinegns utspel om frysta tvåårsomprövningar kring assistansersättningen> (MP3-dokument, 2.4 MB)

Se presskonferensen från Regeringskansliet om regeringens besked kring assistansfrågna den 14 november 2017> https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nytt-assistansforslag-presenteras

Regeringen presenterar den 14 november 2017 ett åtgärdspaket för assistansersättningen. Lagen om tvåårsomprövningar fryses temporärt i väntan på att utredningen blir klar. Samtidigt förtydligar regeringen kommunernas informationsskyldighet om vad som gäller.
– Syftet från regeringens sida är att upprätthålla intentionerna i lagen, att man ska ha rätt till självständiga liv som andra. Syftet är inte att människors liv ska slås sönder av orimliga villkor eller oro för sina möjligheter att leva ett liv, sa Åsa Regnér nyligen apropå läget inom den personliga assistansen.

NEURO:s ordförande hoppas

Neuroförbundets ordförande konstaterar att det bara är tio månader kvar till nästa riksdagsval. Därför känner sig nog regeringen tvingade att i "elfte timmen" komma med positiva nyheter på pappret till väljarkåren:
-De som är beroende av personlig assistans för att klara sitt livspussel, har fått en tillfällig andhämtning genom den temporära frysningen av två-årsomprövningarna och genom att beredskaps- och väntetider skall bedömas som tidigare, säger Lise Lidbäck, Neuroförbundets ordförande och fortsätter:

Landsomfattande manifestation 3 december

-Men det finns fortfarande mycket att göra innan LSS-lagstiftningen fungerar som den var tänkt. Direktiven till assistansutredningen har inte förändrats. Människor som redan förlorat sin assistans får ingen upprättelse med dagens besked. Och Åsa Regner fortsätter att avisera regeringens hårda ekonomiska politik.
-Frågecknen är fortfarande stora och många och på den Internationella funktionshinderdagen den 3 december, ska vi i manifestationer över hela landet fortsätta att föra kampen för en återupprättad personlig assistans, säger Lise Lidbäck, Neuroförbundets ordförande.

.Håkan Sjunnesson / NeuroMedia

'

Läs mer om NeuroMedias rapportering och Neuroförbundets medverkan under Almedalsveckan 2017 och åren innan>

Läs mer om en rad neurologiska diagnoser som Neuroförbundet har mycket information om och också att leva med>