”Hundratals miljoner står på spel för de ideella”

• Datum: 16-09-19, Publicerad av peter.andersson@neuroforbundet.se

Neuroförbundet är en av 18 organisationer som står bakom artikeln "Hundratals miljoner står på spel för de ideella" på svd.se om att Civilsamhällets organisationer har fått en undanskymd roll när framtidens spelmarknaden diskuteras.

Vi är starkt oroade över förslagen i spelutredningen. Civilsamhällets organisationer har fått en undanskymd roll när framtidens spelmarknaden diskuteras. Pengar från lotterier är ett av de fåtal stora intäktskällor för oss i den ideella sektorn, skriver ett flertal debattörer.

- Läs hela debattartikeln "Hundratals miljoner står på spel för de ideella" på: svd.se

Neuroförbundet - postkodlotteriet

PostkodLotteriets 7 miljoner 2015 gör det möjligt för Neuroförbundet att:

- Ge individuell juridisk rådgivning. Behovet av juridisk rådgivning och rättshjälp ökar bland Neuroförbundets medlemmar. Neuroförbundets rättsombud gav under 2015 minst 500 medlemmar juridisk hjälp i akuta situationer, som exempelvis berör rätten till assistans.

- Ge stödsamtal i en förändrad livssituation. Neuroförbundets diagnosstödjare är personer som själva lever med en neurologisk diagnos och som delar med sig av sina erfarenheter till andra i samma situation. Det ger stor trygghet att få prata med någon som har tagit sig igenom svåra stunder och som kan vittna om att livet inte tar slut, även om det är förändrat. Under 2015 tog Neuroförbundets diagnosstödjare emot minst 1000 samtal.

- Informera om den senaste forskningen. Nyhetsbrev med information om senaste nytt inom forskning och rehabilitering bidrar till ökad kunskap bland medlemmarna. Ökad kunskap kan ge den enskilde bättre förutsättningar att påverka sin egen livssituation i positiv riktning. Neuroförbundet skickade över 100 olika nyhetsbrev till våra medlemmar under 2015.

BrainBus-projektet

Brainbus - neuroförbundet

PostkodLotteriet tycker att Neuroförbundets och ParkinsonFörbundets gemensamma projekt BrainBus, är ett utmärkt exempel på PostkodLotteriets arbete för projekt om tolerans och mångfald.

Projektet BrainBus går ut på att informera om hjärnan och hjärnans sjukdomar för ökad kunskap och förståelse.

Går till http://www.brainbus.se/utstallning/

Vägen till att bli Förmånstagare var ganska lång

Neuroförbundet erhöll redan 2007 besked om att vi tilldelats medel ur den s.k. PostkodStiftelsen - även den av de etablerade förmånstagarna i lotteriet. Med de projektmedel som då erhölls ur PostkodStiftelsen förväntades vi att arrangera läger, kurser, temahelger, utbildning av rättsombud m.m. Det gjorde vi och efter ca två års verksamheter utvärderades resultatet och man fann att vi som organisation platsade bland de etablerade förmånstagarna.