I senaste Reflex: Årsrika Barbro bakom mycket social trygghet

• Datum: 16-12-09, Publicerad av Håkan Sjunnesson
  • Redaktör Håkan Sjunnesson / NeuroMedia

-Varje människa måste ha självbestämmande över sin livsresa och även över sin död, tycker Barbro Westerholm. Äldst i riksdagen och fylld av livsenergi är hon för bevarandet av LSS och assistans och mot åldersdiskriminering. Och hon hävdar att hälften av dagens läkemedelsförskrivning aldrig används och är onödig. Hör poddariointervjun och läs hela intervjun i nya Reflex Magasin 6-2016!

Neuropodden - Hör första delen av poddradiointervjun med Barbro Westerholms livsverk hittills> (MP3-dokument, 10.6 MB)

Barbro Westerholm är den nu äldsta -Varje människa måste ha självbestämmande över sin livsresa och även över sin död, tycker Barbro Westerholm. Äldst i riksdagen och fylld av livsenergi är hon för bevarandet av LSS och assistans och mot åldersdiskriminering. Och hon hävdar att hälften av dagens läkemedelsförskrivning aldrig används och är onödig. Hör poddariointervjun och läs hela intervjun i Reflex Magasin 6-2016! Foto: Håkan Sjunnesson / NeuroMedialedamoten i Sveriges riksdag, men har troligtvis den mest besvärliga vägen till sin kontorsstol. Efter en lång inomhusvandring upp genom riksdagshuset avslutas kontorsentrén med två trappsteg upp till en smal gammal dubbeldörr. En mardröm tillgänglighetsmässigt, men hon är glad för rummet som har andra kvaliteter.Hon studerade till läkare och jobbade kliniskt i början av yrkeslivet. Hennes man också läkare med kirurgspecialitet och ständig jour och det fungerade inte när barnen kom till.

Jobbade med läkemedelsbiverkningar
Läkemedelsområdet blev istället hennes fokus på 60-talet och hon disputerade på en farmakologisk institution.
-Jag jobbade därefter på Medicinalstyrelsen som senare gick samman med Socialstyrelsen. Det handlade om studier av läkemedelsbiverkningar och analyser av läkemedelsanvändningen. Hon blev ansvarig för registrering av nya läkemedel och bedömning av deras nytta och risker. En tid med Apoteksbolaget som arbetsgivare följdes av ett nytt socialstyrelseuppdrag, som föredragande läkare i missbildningsärenden. 1979 utnämndes hon till generaldirektör för Socialstyrelsen och då gjorde hon en ny upptäckt.
-Jag hade inte varit politiskt intresserad tidigare men i den tjänsten hände något radikalt och jag blev politiks väckt, säger Barbro Westerholm, då i 45-årsåldern.

Med när LSS skapades
Med sin nyvakna politiska nyfikenhet plöjde hon igenom de olika partiernas socialpolitiska program. Hon kom över dåvarande Folkpartiets program "Det glömda Sverige" och i det fanns intressanta texter om både funktionhinder och äldreomsorgen.
-Jag fattade mod och skrev och frågade dåvarande ministern Bengt Westerberg om han hade något uppdrag till mig. Han tog emot mig 1985 och det har jag inte ångrat, skrattar Barbro Westerholm.
I den vevan skapades också det som 1994 skulle bli LSS, om rätten till personlig assistans. Karl Grunewald, Wilhelm Ekensteen och Bengt Westerberg, var de som lotsade fram förslaget till riksdagsbeslut.
-Det handlade om att ta bort institutionerna och bejaka självbestämmande och integritet och ett liv med en helt ny frihet ute i samhället, säger Barbro Westerholm och fortsätter:
-Karl Grunewald var byråchef och lärde mig oerhört mycket om funktionshindrade människors situation när vi arbetade tillsammans på Socialstyrelsen, vilket har betytt mycket i riksdagsuppdraget. Hans mantra var att personer med funktionsnedsättning skulle kunna leva ett liv som alla andra, minns hon.

-Varje människa måste ha självbestämmande över sin livsresa och även över sin död, tycker Barbro Westerholm. Äldst i riksdagen och fylld av livsenergi är hon för bevarandet av LSS och assistans och mot åldersdiskriminering. Och hon hävdar att hälften av dagens läkemedelsförskrivning aldrig används och är onödig. Hör poddariointervjun och läs hela intervjun i Reflex Magasin 6-2016! Foto: Håkan Sjunnesson / NeuroMediaTragiska dödsfallet i Malmö
-Tyvärr finns det människor som skor sig felaktigt och sätter i system att kapa åt sig oskälig assistansersättning och det är självfallet oacceptabelt, säger Barbro. Hon berör det tragiska dödsfallet med en ms-sjuk kvinna i Malmö den 1 oktober i år.
-Multipel skleros är ju en progredierande sjukdom och en person med progressiv ms, som hon, kommer ju att behöva mer hjälp med tiden, inte mindre.
-Och finns det okunskap om detta bland personalen på Försäkringskassan, är det klart allvarligt. Både obegripligt och skrämmande, tycker hon och ser i nästa andetag en ljuspunkt.
-Det finns en framsida mitt i eländet. Hennes tragiska död väckte svenska folket och politiken. Vi skulle inte pratat om detta med ansvarig minister Åsa Regnér en lång stund i socialutskottet i morse, om inte detta hade hänt tyvärr, konstaterar Barbro Westerholm.

Självbestämmande över liv och död
Vi fortsätter om det svåra ämnet döden, något som riksdagsledamoten haft anledning att fundera en hel del över under sitt arbetsliv.
-Det är viktigt att varje människa har ett självbestämmande över sin livsresa så långt det är möjligt och även över sin död. Och när man är i slutet av livet, ska man ha rätt att säga nej till livsuppehållande behandling, tycker Barbro Westerholm.
När det gäller de personer som lider av en svår sjukdom som osvikligt kommer att leda till döden, finns idag möjlighet att själv sluta sitt liv på en suicidklinik i Schweiz eller Belgien. Villkoret är att man har drygt 150.000 kronor sparade, vilket är en ekonomisk orättvisa. Det finns de som vill ha den möjligheten i Sverige, men det är ett mycket känsligt ämne.

Vill utreda svensk Oregonmodell
-Här måste vi nu utreda om vi ska tillåta Oregonmodellen i Sverige framöver, alltså ett värdigt läkarassisterat livsslut. Och det är något helt annat än det som tillämpas i Schweiz, Nederländerna och Belgien idag...
(Bli medlem i Neuroförbundet och läs resten av intervjun i senaste Reflex Magasin nr 6-2016, utgivningsdag 7/12-2016)

Bli medlem i Neuroförbundet direkt>