Ideologen PO Bengtsson har gått ur tiden

• Datum: 17-12-14, Publicerad av peter.andersson@neuroforbundet.se
  • Nyhetsredaktör Håkan Sjunnesson

Ideologen och Neuroforbundets tidigare kanslichef PO Bengtsson har avlidit efter en kort tids sjukdom i en ålder av 75 år.
-PO Bengtsson var en stark ideolog, med allas lika värde som självklar ledstjärna och han har haft stor betydelse för oss och hela funktionshinderrörelsens utveckling, säger Neuroförbundets ordförande Lise Lidbäck.

Ett tydligt exempel på Per-Olof "PO" Bengtssons kraft och tydligt ideologiska grundhållning, är när han på 1990-talet starkt bidrog till införandet av LSS, Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade och assistansreformen. Han ingick då i den grupp av opinionsbildare inom funktionshinderrörelsen, som arbetade för LSS-reformens införande tillsammans med dåvarande socialministern Bengt Westerberg.

Per-Olof "PO" Bengtsson. Foto: Håkan Sjunnesson / Neuroförbundet Media - NeuroMediaUtvecklade verksamheter

PO Bengtsson hade också en lång erfarenhet av både praktiskt politiskt arbete, bland annat i riksdagen, och via en rad olika uppdrag i funktionshinderrörelsen. År 1987 anställdes han på Neuroförbundet, dåvarande Neurologiskt Handikappades Riksförbund.
Han har jobbat sig igenom många snåriga statliga utredningar för både vårt förbund och för större grupperingar inom funktionshinderrörelsen. Han har också bidragit till att praktiskt utveckla en rad nya verksamheter. De startades ofta i projektform som senare övergick i permanenta verksamheter.
-Vi är stolta och tacksamma över att ha fått ha PO Bengtsson som verksam person i vårt förbund, där han under många år, på många sätt har bidragit med så många av sina idéer och visioner. Våra tankar går nu till PO Bengtssons anhöriga, säger Lise Lidbäck, ordförande i Neuroförbundet.

Den borgerliga begravningsceremonin för PO Bengtsson kommer att hållas klockan 14.00 den 5 januari 2017 i Bollmora kapell, Tyresö söder om Stockholm.

Anne Thelander / Neuroförbundet Media

OSA till 0705 29 86 99 senast den 3 januari 2017!