Interaktiv strokerehab hemma med Strada på webben ökar återkomst

• Datum: 16-04-26, Publicerad av Håkan Sjunnesson
  • Text & foto: Håkan Sjunnesson /Neuroförbundet Media

-Strada är ett nytt interaktivt träningsverktyg på webben som gör att den som har fått en stroke har bättre möjligheter till rehabilitering över tid på distans, hemifrån, säger Adam Hagman på Robotdalen. De initierade projektet som har utvecklad webbprogrammet. Hör honom berätta om Strada i poddradiointervju!

Poddradio: Därför kommer webbverktyget Strada att öka möjligheterna till bättre strokerehabilitering. Hör Adam Hagman på Robotdalen. (MP3-dokument, 1.5 MB)

För den som fått en stroke och efter -Strada är ett nytt interaktivt träningsverktyg på webben som gör att den som har fått en stroke har bättre möjligheter till rehabilitering över tid på distans, hemifrån, säger Adam Hagman på Robotdalen som initierade projektet som har utvecklad webbprogrammet. Foto: Håkan Sjunnesson / Neuroförubundet Mediaakutinsatsen och den första rehabiliteringen på vårdinstitution, skickas hem för egen rehabilitering blir vardagen tuff.

-Idag skickas man hem med ett eget träningsprogram som består av streckgubbar på ett A4-papper och motivationen kanske inte blir jättehög för att hålla i sin rehabilitering. Det finns behov av nytänkande och därför var vi med och påbörjade arbetet med att ta fram ett mer lekfullt och interaktivt program där du ska härma en figur som gör övningar på dataskärmen, säger Adam Hagman, ansvarig för hälsorobotiken på Robotdalen vid Mälardalens högskola.

Samma möjligheter oavsett bostadsort

För att förbättra återhämtningen efter stroke, behöver rehabilitering börja tidigt och följas av kontinuerlig och återkommande långsiktiga insatser i klinik och i hemmiljö. Det handlar också om att ge lika tillgång till rehabilitering över landet.
Samarbetet kring det nya IT-koncept för fjärrstrokerehabilitering och programmet Strada, sker mellan Robotdalen, SICS, svenska ICT, Danderyds sjukhus, Alkit Communications och IUS Innovation.
-Lösningen kommer att göra rehabilitering tillgänglig för fler patienter, oavsett bostadsort och att fler patienter kan rehabiliteras av samma sjukgymnastm, enligt Anders Hagman.
Utrustningen är placerad både i patientens hem och på kliniken. Upplägget i patientens hem är en läsplatta, eller dator med högtalare och mikrofon. På kliniken använder sjukgymnasten en dator, en webbkamera och ett headset. Patienten har tillgång till ett antal datorbaserade personliga övningar via webbgränssnittet. Systemet innebär möjlighet till videokommunikation mellan patient och sjukgymnast.

Håkan Sjunnesson /Neuroförbundet Media

Läs mer om den neurologiska diagnosen stroke i Neuroguiden>

Se videoklippet om hur träningsprogrammet Strada fungerar>

-Strada är ett nytt interaktivt träningsverktyg på webben som gör att den som har fått en stroke har bättre möjligheter till rehabilitering över tid på distans, hemifrån, säger Adam Hagman på Robotdalen som initierade projektet som har utvecklad webbprogrammet. Foto: Håkan Sjunnesson /Neuroförbundet Media