Fiskare Jonas & Ella torskade men nöjda med eldsjälsnominering

• Datum: 17-03-09, Publicerad av Håkan Sjunnesson
  • Nyhetsredaktör Håkan Sjunensson / NeuroMedia

På den 10:e upplagan av Eldsjälsgalan den 9 mars, var Jonas Nilsson och Ella Andén nominerade till årets eldsjälar i kategorin "Hälsa". De vann inte men känner sig ändå väldigt nöjda med att deras båt- och fiskeverksamhet för alla. Det var föreningen VildaKidz med Anna Karlsson från Luleå som utsågs till Årets Eldsjäl 2016. Poddradioreportage!

Neuropodden: Lyssna på poddradiointervjun med Jonas Nilsson & Ella Andén om deras skärgårdsverksamhet för alla. Programledaren Ida Björnstad är också intervjuad> (MP3-dokument, 12.0 MB) Foto & Poddradioreportage: Håkan Sjunnesson / NeuroMedia
'

Neuroförbundets medlem Jonas Nilsson och Ella Sandén i SFFF, Sveriges funktionshindrades frilufts- och fiskeförening, kände sig som vinnare bara att vara nominerade som en av 20 nominerade till Årets eldsjälar 2016. Men det var Anna Karlsson från Luleå och Föreningen VildaKidz som utsågs till Årets Eldsjäl 2016.
-Tusen tack! Det här är ett bevis på att det jag tror på tror också andra på, sa en mycket glad totalvinnare. Tillsammans med sin man driver hon föreningen VildaKidz i Luleå, där flera tusen utsatta barn får en trygghet och meningsfull fritid genom äventyr och gemenskap.
Utöver Årets Eldsjäl utsågs även fem vinnare i kategorierna integration, kamratskap, hälsa, ledare och i en öppen kategori.'På den 10:e upplagan av Eldsjälsgalan den 9 mars, var Jonas Nilsson och Ella Andén nominerade till årets eldsjälar i kategorin "Hälsa". De vann inte men känner sig ändå väldigt nöjda med att deras båt- och fiskeverksamhet för alla. Det var föreningen VildaKidz med Anna Karlsson från Luleå som utsågs till Årets Eldsjäl 2016. Foto: Håkan Sjunnesson / NeuroMediaDet var föreningen VildaKidz med Anna Karlsson från Luleå som utsågs till Årets Eldsjäl 2016. Här på galafinalgruppbilden hamnade hon i knäet på Jonas Nilsson i rullstol. Foto: Håkan Sjunnesson / NeuroMedia

Här finalisterna i kategorin "Hälsa" som årets eldsjäl 2016

'TV4:s programledare Ida Björnstad var förtjänstfull programledare för den 10:e upplagan av Eldsjälsgalan den 9 mars, då Jonas Nilsson och Ella Andén nominerade till årets eldsjälar i kategorin "Hälsa". De vann inte men känner sig ändå väldigt nöjda med att deras båt- och fiskeverksamhet för alla. Det var föreningen VildaKidz med Anna Karlsson från Luleå som utsågs till Årets Eldsjäl 2016. Foto: Håkan Sjunnesson / NeuroMedia
TV4:s programledare Ida Björnstad var förtjänstfull programledare för den 10:e upplagan av Eldsjälsgalan den 9 mars, då Jonas Nilsson och Ella Andén nominerade till årets eldsjälar i kategorin "Hälsa". De vann inte men känner sig ändå väldigt nöjda med att deras båt- och fiskeverksamhet för alla har uppmärksammats.
-Det visar att vi haft rätt med vår satsning de här sju åren, säger Jonas Nilsson.

'

Jonas Nilsson är medlem i Neuroförbundet och drivs av sin medmänsklighet och ett stort båtintresse, som han gärna delar med sig av. Nästan 3000 rörelsehindrade personer har fått komma ut på sjön sedan 2010 – tack vare eldsjälen Jonas Nilsson.
– Jag vill inspirera andra och visa att allt är möjligt, säger han. Du kan ha ett aktivt fiske- och friluftsliv – oavsett funktionshinder.
Efter en motorcykelolycka 2002 lever Jonas Nilsson i rullstol.
– Jag började fiska som 4-åring och älskar båtliv och sportfiske. Men när jag hamnade i rullstol försvann det livet. Jag kunde inte ta mig ner till en strand, inte åka båt.

Med i Reflex Magasin 2012

Jonas Nilsson är medlem i Neuroförbundet och brinner för att funktionshindrade ska få komma ut på sjön. Tack vare sitt stora engagemang – och en unik båt – förändrar han livet för andra funktionsnedsatta. I morgon kväll 9 mars koras årets eldsjälar och Jonas är en av fyra nominerade i kategorin Hälsa.

Så här såg ett reportage om Jonas Nilssons båt ut i Neuroförbundets medlemstidning Reflex Magasin nr 3 - 2012.

Startade SFFF

Redan ett år efter olyckan startade Jonas SFFF – Sveriges funktionshindrades frilufts- och fiskeförening – och bestämde sig för att skaffa en båt som gjorde det möjligt att sportfiska även för personer i rullstol.
– Det var svårt att få medel och det tog många år. Till slut träffade jag en kille som höll på att bygga en båt för rörelsehindrade. Vi samarbetade och tog fram en båt – Fred 25 – som SFFF sedan köpte.

Åtta hjulbenta samtidigt

– Båten är snabb – går 35 knop – och är samtidigt stabil, med ett plant däck där du lätt kan röra dig med rullstol. Upp mot åtta personer i rullstol samtidigt kan följa med. Det är enkelt för såväl gammal som ung – med käpp eller rullstol – att ta sig ombord via bogporten med en ramp.
Den unika båten angör vid en brygga i naturreservatet Tranvik i Roslagen norr om Stockholm – basen för SFFF:s verksamhet. Anläggningen ägs av stiftelsen Oscar Hirschs minne som låter föreningen disponera stället gratis.

'På den 9:e upplagan av Eldsjälsgalan den 9 mars var Jonas Nilsson och Ella Andén nominerade som en av fyra team till årets eldsjälar i kategorin "Hälsa". De vann inte men känner sig ändå väldigt nöjda med att deras båt- och fiskeverksamhet för alla. Foto: Håkan Sjunnesson / NeuroMedia

'

'Berns salonger i Stockholm är långt ifrån användbara för hjulbenta personer och det krävdes en modig Jonas Nilsson att låta sig hjälpas upp på en av scenerna under Eldsjälgalan. Foto & Poddradioreportage: Håkan Sjunnesson / NeuroMedia

'
Tomas Pettersson var ganska giftig mellan varven i sin stå-up-komik

Ida Björnstad var programledare för Eldsjälgalan. Foto: Håkan Sjunnesson
Ida Björnstad var programledare för Eldsjälgalan.

Jonas Nilsson intervjuas av Ida Björnstad
Jonas Nilsson intervjuas av Ida Björnstad på Berns scen

'Jonas Nilsson och Ella Sandén

Foto & Poddradioreportage: Håkan Sjunnesson / NeuroMedia