Kristina med Luleårötter blir Neuroförbundets kanslichef

• Datum: 16-11-18, Publicerad av Håkan Sjunnesson
  • Nyhetsredaktör Håkan Sjunnesson

Den 28 november 2016 tillträder apotekaren Kristina Niemi tjänsten som kanslichef på Neuroförbundets förbundskansli.
-Det känns väldigt fint att få vara med och bidra i det viktiga arbetet för att alla människor får samma förutsättningar att leva ett värdigt liv, tycker hon. Lyssna på poddradiointervjun!

Lyssna på poddradiointervjun med Kristina Niemi, kanslichef Neuroförbundet från dec 2016. PoddradioIntervju av Håkan Sjunnesson / Neuroförbundet Media (MP3-dokument, 6.4 MB)

Med rötterna i Luleå och ett förflutet somDen 28 november 2016 tillträder apotekaren Kristina Niemi tjänsten som kanslichef på Neuroförbundets kansli.-Det känns väldigt fint att få vara med och bidra i det viktiga arbetet för att alla människor får samma förutsättningar att leva ett värdigt liv, tycker hon. Foto. Håkan Sjunnesson / Neuroförbundet Media apotekare, delvis som förbundsdirektör för den idéburna organisationen Sveriges Farmaceuter, står hon tryggt rotad för det utmanande uppdraget som kanslichef:
-Jag är både stolt och ödmjuk inför kanslichefstjänsten inom Neuroförbundet, säger Kristina Niemi.
Med sig har hon ett intressant nätverk av människor, inför framtida samarbeten.
-Jag hoppas att mina positiva erfarenheter som kanslichef inom den idéburna och fackliga världen med Sveriges Farmaceuter, ska tillföra Neuroförbundet mycket.

Information och utbildning

Inom forna Apoteket jobbade hon bland annat med information och utbildningar för , apotekspersonal, patientgrupper och sjukvårdspersonal.
Ett patientrelaterat aktuellt ämne som hon bland annat jobbat med, är varnande information kring näthandel med receptbelagda läkemedel.
-Svenskarnas inställning till näthandel är mycket liberal och många drar sig inte för att beställa läkemedel via Internet. Detta fast det visat sig att det ofta är falska läkemedel, som i bästa fall innehåller rätt substans, men många gånger helt fel ämnen, som man blir sjukare av, hävdar Kristina Niemi.
Bakgrunden i Norrbotten ger perspektiv och en grundtrygghet.
-Jag är uppväxt med midnattssolens ljusa nätter, säger Kristina Niemi med glimten i ögat. Hon är gift och har tre vuxna barn.

Håkan Sjunnesson

-Det känns väldigt fint att få vara med och bidra i det viktiga arbetet för att alla människor får samma förutsättningar att leva ett värdigt liv, tycker kanslichefen Kristina Niemi. Här med några av de förtroendevalda och delar av personalen på Neuroförbundet. Foto. Håkan Sjunnesson / Neuroförbundet Media

Läs mer om Neuroförbundets opinionsarbete>

Bli medlem i Neuroförbundet och bidra till den neurologiska forskningen och ett tillgängligare samhälle för alla>