Lundaforskare världspionjärer i stamcellsforskning mot Parkinson

• Datum: 18-01-03, Publicerad av Håkan Sjunnesson
  • Håkan Sjunnesson / Redaktör NeuroMedia & Neuropodden

Vid Lunds universitet står vaggan för pionjärarbetet i världen när det gäller stamcellsforskning för att hitta behandlingar mot Parkinsons sjukdom. Hör Neuropoddens reportage där professorerna Håkan Widner och Anders Björklund intervjuas om det spännande historiska arbetet vid Lunds universitet.

Vid Lunds universitet står vaggan för pionjärarbetet i världen när det gäller stamcellsforskning för att hitta behandlingar mot Parkinsons sjukdom. I detta podcastreportage intervjuas professorerna Håkan Widner och Anders Björklund om det spännande arbetet vid Lunds universitet. Det tog fart under 1980-talet, i kölvattnet på Arvid Carlssons upptäckt av dopaminets betydelse för sjukdomen. Detta fick Arvid Carlsson Nobelpriset i medicin för år 2000 och hans forskning var banbrytande kring hjärnans signalsubstanser.

Genom att bygga upp kunskap kring hur ämnen som dopamin och serotonin fungerar och hur de kan påverkas, är Arvid Carlsson och hans forskargrupp med och utvecklar läkemedel som ökar rörligheten för Parkinsonsjuka.

En podcast av Håkan Sjunnesson / NeuroMedia för Neuropodden

Bli medlem i Neuroförbundet! >

Läs mer om en rad neurologiska diagnoser som Neuroförbundet har mycket information om och också att leva med>

Läs mer om Neuroförbundets opinionsarbete för en rättvis neurosjukvård och rätten till personlig assistans för alla som behöver den>