Metro Debatt: Regeringen fabulerar om LSS

• Datum: 17-09-13, Publicerad av Håkan Sjunnesson
  • Webbredaktör Ingela Wettergrund

"Regeringen hävdar också att den värnar LSS och assistansersättningen och att LSS ska garantera personer med funktionsnedsättning det stöd de behöver. I verkligheten är det nästan 1200 färre som har assistans i dag jämfört med när regeringen tillträdde", skriver Maria Persdotter och Henrik Petrén från RBU, Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar, på Metro Debatt i dag.

LSS, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, är på väg att monteras ned, skriver debattörerna.

Framför allt den personliga assistansen är i kris.

Läs hela artikeln på Metro Debatt

Assistansmanifestationen 3 dec 2016 på Norra bantorget i Stockholm där både RBU:s henrik petrén och Maria Perdotter hade framträdande roller som samordnare. Foto & Montage Håkan Sjunnesson / NeuroMedia
Den nationella Assistansmanifestationen den 3 dec 2016 på Funktionshinderdagen samlade flera tusen personer på totalt ett 20-tal platser i landet. Här på Norra Bantorget i Stockholm samlades flera hundra och både RBU:s Henrik Petrén och Maria Perdotter hade framträdande roller som samordnare. Och är det inte Lars Ohly, blivande ordföranden för Funktionsrätt Sverige (f.d. HSO) som syns bland demonstranterna uppe till höger också... Foto & Montage Håkan Sjunnesson / NeuroMedia