Minister fast vid assistansbesparing och får fortsatt förbundskritik

• Datum: 16-10-28, Publicerad av Håkan Sjunnesson
  • Nyhetsredaktör Håkan Sjunnesson

Den 28 oktober 2016 debatterade ledamöter i Sveriges riksdag krisen runt den personliga assistansen. Den ansvariga ministern Åsa Regnér (S) blev hårt pressad av representanter för oppositionspartierna. Trots det håller hon fast sin besparingslinje att kraftigt minska assistansersättningen och får därmed också fortsatt Neuroförbundskritik.

Den ansvariga ministern Åsa Regnér Åsa Regner och Lise Lidbäck på regeringskansliet den 25 oktober 2016. Foto: Håkan Sjunnessonnämnde i sitt inledningsanförande det möte hon hade med Neuroförbundets ordförande Lise Lidbäck på regeringskansliet Rosenbad tidigare i veckan, tisdagen den 25 oktober 2016. Då fick hon under 45 minuter ta emot Neuroförbundets synpunkter och krav om ett omedelbart nödstopp av nedskärningarna av den personliga assistansen. Men Åsa Regnér står på sig i sin linje att bryta kostnadsutvecklingen för den personliga assistansen.

Regnér håller fast linje

-Enligt ett antal rapporter, kan upp emot 10 procent vara felaktiga utbetalningar till företag som utnyttjar assistansersättningen fel på olika sätt. Det är alltså i storleksordningen 3 miljarder kronor per år och det är inte acceptabelt.
-Om vi inte säkerställer att medel för assistansersättningar används som det är tänkt, är det på lång sikt svårt att få skattebetalarna att bidra. Då är vi ute på hal is. Jag tycker att assistansen är oerhört viktig, men jag tycker också att det är oerhört viktigt att ha kontroll över medlen, säger barn- och äldreminister Åsa Regnér (S),

Äntligen en debatt på allvar

Neuroförbundets ordförande Lise LidbäckIdag (28 oktober 2016) debatterades krisen runt den personliga assistansen av riksdagsledamöter i Sveriges riksdag. Den ansvariga ministern Åsa Regnér (S) blev hårt pressad av representanter för oppositionspartierna, men håller fast sin besparingslinje och får därmed också Neuroförbundskritik. tog del av den direktsända debatten via SVT2 och har blandade känslor av det hon hörde.
-Det finns ett litet hopp om att det kan bli något bra av det här till slut, efter det tragiska dödsfallet med en av våra medlemmar i Malmö och allt som hänt i frågan de senaste veckorna. Det är hoppfullt att flera riksdagsledamöter och partier talar om att stärka och utveckla den personliga assistansen, istället för att försämra den, säger hon.
-Tyvärr är den ansvariga ministern Åsa Regnér fortfarande väldigt fokuserad på att stoppa överutnyttjande och fusk, menar Lise Lidbäck och fortsätter:

Fel dämpa naturlig timökning

-Det är naturligtvis nödvändigt att avslöja det fusk som finns, men de siffror som ministern uppger saknar verklighetsgrund. De som verkligen behöver den personliga assistansen, måste få den, säger Lise Lidbäck.
-Det är bra att debatten kommit igång på allvar och det är hoppfullt att flera av partiföreträdarna tycker att man ska ta bort direktivet regeringen gett Försäkringskassan. Att ge uppdraget att dämpa den helt naturliga utvecklingen av timmar, drabbar de som verkligen behöver assistansen för en fungerande vardag, säger Lise Lidbäck.

Håkan Sjunnesson / Neuroförbundet Media

Här är TT:s debattreferat:

Läs mer om Tidningarnas telegrambyrå, TT:s sammandrag av assistansedebatten i riksdagen den 28 oktober 2016:

Så här bloggar Neuroförbundets ordförande i frågan den 28 oktober 2016:

Läs Neuroförbundets ordförande Lise Lidbäcks tankar om assistansdebatten den 28 oktober 2016: http://neuroforbundet.se/opinion/bloggen/ett-antal-ganger-har-vi-hort-minister-asa-regner-upprepa-som-ett-mantra/

Här är ministermötet på Rosenbad den 25 oktober 2016

Läs mer om assistans-mötet mellan Neuroförbundet ordförande Lise Lidbäck och minister Åsa Regnér tisdagen den 25 oktober 2016>

Åsa Regner och Lise Lidbäck den 25 oktober 2016 på Rosenbad. Foto: Håkan Sjunnesson

Den assistansansvariga ministern Åsa Regnér nämnde i sitt ena anförande det möte som hon hade med Neuroförbundets ordförande Lise Lidbäck på regeringskansliet Rosenbad tidigare i veckan, tisdagen den 25 oktober 2016. Då fick hon under 45 minuters möte ta emot Neuroförbundets krav om ett omedelbart nödstopp av nedskärningarna av den personliga assistansen. Foto: Håkan Sjunnesson / Neuroförbundet Media.

Läs mer om Neuroförbundet opinionsarbete>

Bli medlem och stöd neuroförbundet arbete>

http://neuroforbundet.se/nyheter/anders-kan-jobba-och-resa-tack-vare-assistans/Läs artikeln om Anders Jonsson i Umeå som tack vare sin personliga assistans jobbar på ett världsledande företag, trots att han har en stor funktionsnedsättning. Den finns i en printversion i Reflex Magasin nr 5-2016 och dels i en webbversion på Neuroförbundet.se>