Möt Nobelpristagaren M Kosterlitz om forskning trots diagnos

• Datum: 16-12-12, Publicerad av Håkan Sjunnesson
  • Nyhetsredaktör Håkan Sjunnesson / Neuro Media

Michael Kosterlitz var en i trion som fick Nobelpriset i fysik 2016. Han har haft diagnosen ms, multipel skleros i 35 år men det har inte stoppat honom från framgångsrik grundforskning och han jobbar fortfarande heltid vid 73 års ålder. Hans fru Berit är från Sverige och Neuroförbundets redaktör, Neuro Sweden - fick en exklusiv intervju med honom efter Nobelfesten. Hör poddradiointervjun i Neuropodden! Read the English paper version

Nobelpriset i fysik 2016 delades av tre personer och en av dem är 73-årige Michael Kosterlitz, som fortfarande jobbar heltid trots att han lever med diagnosen ms, multipl skleros sedan 35 år. Han är gift med Berit från Sverige och NeuroMedia fick en exklusiv intervju med honom efter Nobelfesten. Hör poddradiointervjun! Hör del 1 av poddradiointervjun (på engelska) med Michael Kosterlitz en i trion som fick Nobelpriset i fysik 2016. Han jobbar fortfarande heltid till sin neurologs förvåning, eftersom han dels har haft diagnosen ms, multipel skleros i 35 år och dels är 73 år. Neuroförbundets redaktör, Neuro Sweden - fick en exklusiv intervju med honom efter Nobelfesten. Hör poddradiointervjun i Neuropodden.
> (MP3-dokument, 15.9 MB)

Hör del 2 av poddradiointervjun (på engelska) med nobelpristgaraen Michael Kosterlitz om hur det kom sig att han till slut hamnade rätt av misstag och fick Nobelpriset i fysik 2016.
Listen to Part 2 of the podcast interview (in English) with nobelpristgaraen Michael Kosterlitz about how he still have the energy to work full-time at 73 years of age despite a severe neurological diagnosis 35 years>> (MP3-dokument, 14.5 MB)

Meet Nobel Laureate Michael Kosterlitz research despite his diagnosis MS

Nobel Prize in Physics 2016 was awarded to three people and one of them is 73-year-old Michael Kosterlitz, who still work full time even though he is living with a diagnosis of MS, multiple sclerosis for 35 years. He is married to Berit from Sweden and Neuro Sweden - Neuro Media got an exclusive interview with him, after the Nobel Banquet.
Hear the podcast interview with him in the Neuropod!

I ett kommande nummer av Neuroförbundets (Neuro Sweden) Reflex Magasin porträtteras Michael Kosterlitz i en intervju översatt till svenska!

Nobelpriset i fysik 2016 delades av tre personer och en av dem är 73-årige Michael Kosterlitz, som fortfarande jobbar heltid trots att han lever med diagnosen ms, multipl skleros sedan 35 år. Han är gift med Berit från Sverige och NeuroMedia fick en exklusiv intervju med honom efter Nobelfesten. Hör poddradiointervjun! Foto: SVT

'Under Nobelmiddagen i Blå Hallen i Stockholms stadshus hade Michael Kosterlitz kronprinsessan Victoria till bordet. Foto: SVT

Nobelpriset i fysik 2016 delades av tre personer och en av dem är 73-årige Michael Kosterlitz, som fortfarande jobbar heltid trots att han lever med diagnosen ms, multipl skleros sedan 35 år. Han är gift med Berit från Sverige och NeuroMedia fick en exklusiv intervju med honom efter Nobelfesten. Hör poddradiointervjun! Foto: Håkan Sjunnesson / NeuroMediaHär inne på Grand Hotell i Stockholm bodde Michael Kosterlitz under Nobelfestligheterna och här gjordes också denna poddradiointervju av Håkan Sjunnesson / NeuroMedia

Läs mer om den neurologiska diagnosen multipel skleros, ms i Neuroguiden>'