Neuroförbundets Jonas nominerad till en av Årets Eldsjälar 2016

• Datum: 17-03-08, Publicerad av Håkan Sjunnesson
  • Nyhetsredaktör Håkan Sjunnesson / NeuroMedia

Jonas Nilsson är medlem i Neuroförbundet och brinner för att funktionshindrade ska få komma ut på sjön. Tack vare sitt stora engagemang – och en unik båt – förändrar han livet för andra funktionsnedsatta. I kväll 9 mars koras årets eldsjälar och Jonas är en av fyra nominerade i kategorin Hälsa.

Årest eldsjäl-gala hålls på Berns salonger i Stockholm och på plats kommer Jonas Nilssom vara. han är medlem i Neuroförbundet och drivs av sin medmänsklighet och ett stort båtintresse, som han gärna delar med sig av. Nästan 3000 rörelsehindrade personer har fått komma ut på sjön sedan 2010 – tack vare eldsjälen Jonas Nilsson.
– Jag vill inspirera andra och visa att allt är möjligt, säger han. Du kan ha ett aktivt fiske- och friluftsliv – oavsett funktionshinder.
Efter en motorcykelolycka 2002 lever Jonas Nilsson i rullstol.
– Jag började fiska som 4-åring och älskar båtliv och sportfiske. Men när jag hamnade i rullstol försvann det livet. Jag kunde inte ta mig ner till en strand, inte åka båt.

Jonas Nilsson är medlem i Neuroförbundet och brinner för att funktionshindrade ska få komma ut på sjön. Tack vare sitt stora engagemang – och en unik båt – förändrar han livet för andra funktionsnedsatta. I morgon kväll 9 mars koras årets eldsjälar och Jonas är en av fyra nominerade i kategorin Hälsa.

Startade SFFF

Redan ett år efter olyckan startade Jonas SFFF – Sveriges funktionshindrades frilufts- och fiskeförening – och bestämde sig för att skaffa en båt som gjorde det möjligt att sportfiska även för personer i rullstol.
– Det var svårt att få medel och det tog många år. Till slut träffade jag en kille som höll på att bygga en båt för rörelsehindrade. Vi samarbetade och tog fram en båt – Fred 25 – som SFFF sedan köpte.

Åtta personer på hjul med

– Båten är snabb – går 35 knop – och är samtidigt stabil, med ett plant däck där du lätt kan röra dig med rullstol. Upp mot åtta personer i rullstol samtidigt kan följa med. Det är enkelt för såväl gammal som ung – med käpp eller rullstol – att ta sig ombord via bogporten med en ramp.
Den unika båten angör vid en brygga i naturreservatet Tranvik i Roslagen norr om Stockholm – basen för SFFF:s verksamhet. Anläggningen ägs av stiftelsen Oscar Hirschs minne som låter föreningen disponera stället gratis.
Följ eventet på FB: https://m.facebook.com/aretseldsjalar/

Håkan Sjunnesson

Läs mer om ryggmärgsskaderehabilitering på Neuroguiden>

Gå med i neuroförbundet och bidra till ett samhälle användbart för alla och för att rehabiliteringen och neurovården ska bli optimerad i landet>