Se Neuroförbundets ordförande och ALS-forskare i TV4-nyhetsmorgon

• Datum: 14-11-28, Publicerad av Håkan Sjunnesson

icebucket tv 4 morgon
Neuroförbundets ordförande Lise Lidbäck och en av de världsledande ALS-forskarna, Peter M Andersen medverkade i TV4:s nyhetsmorgon idag den 28/11. Se intervjun om IceBucket Challenge-insamlingen som ska bidra till ett europeiskt ALS-forskningsprojekt.

Lise Lidbäck Neuroförbundet och ALS-forskaren Peter Andersen i TV4 Nyhetsmorgon den 28 nov 2014 om IceBucket Challenge och ALS-forskning. TV4foto
Lise Lidbäck Neuroförbundet och ALS-forskaren Peter Andersen i TV4 Nyhetsmorgon den 28 nov 2014 om IceBucket Challenge och det senaste ALS-forskningsprojektet som Sverige nu också kan delta i tack vare IceBucket Challenge-insamlingen. Foto: TV4

Nyhetsmorgon lyfter nyheten att Neuroförbundet är först i Sverige med att dela ut pengar från höstens "Ice Bucket Challenge"-insamling till forskning kring ALS, amyotrofisk lateralskleros.

Ge en gåva - Stöd ALS forskningen

Neuroförbundet ger ett stipendium på 1 miljon - Vi är mycket glada för denna utdelning på 1 miljon och är övertygade om att Project MinE kommer bli till stor nytta för ALS patienter och deras anhöriga", säger professor Peter M Andersen. Foto: Håkan Sjunnesson NeuroMediakronor till den världsledande ALS-forskning som professor Peter M Andersen leder vid Umeå universitet. Stipendiet bidrar till den svenska forskargruppens medverkan i ett stort europeiskt arbete, Project MinE. Det är ett projekt med mål att försöka hitta orsaken till den svåra neurologiska sjukdomen ALS.

Se intervjun med Lise Lidbäck och Peter M Andersen i TV4-nyhetsmorgon 06.45 den 28 nov 2014>

Neuroförbundet kommer också att rapportera vidare under dagen om Sveriges första utdelning från Ice Bucket Challenge till världsledande ALS-forskning, som sker i eftermiddag vid 15-tiden.

Lise Lidbäck Neuroförbundet och ALS-forskaren Peter Andersen i TV4 Nyhetsmorgon den 28 nov 2014 om IceBucket Challenge och senaste ALS-forskningsprojektet som Sverige nu också kan delta i. Foto: TV4

ALS-forskaren Peter M Andersen från Umeå universitet i TV4 Nyhetsmorgon den 28 nov 2014 om IceBucket Challenge och senaste ALS-forskningsprojektet som Sverige nu också kan delta i. Foto: TV4

Håkan Sjunnesson/redaktör

Läs mer om diagnosen ALS , amyotrofisk lateralskleros på Neuroguiden>