Fascinerande upplevelser och hälsokälla för alla i tillgänglig natur

• Datum: 15-06-09, Publicerad av Håkan Sjunnesson

-Det finns tydliga studier på hälsovinster med att vara ute i naturen och på en hel del platser finns nu iordninggjorda strövstigar för alla. Jag tycker verkligen folk ska passa på att ge sig ut, säger tillsyningsman av tillgängligheten Rikard Södergren. Lyssna på podradioreportaget!

Lyssna på podradio/webbradioreportaget om den tillgängliga naturupplevelsen med Rikard Södergren bland ekarna från Vasatiden> (MP3-dokument, 7.3 MB)

Text och foto: Håkan Sjunnesson -Det finns tydliga studier på hälsovinster med att vara ute i naturen och på en hel del platser finns nu iordninggjorda strövstigar för alla.-Jag tycker verkligen folk ska passa på att ge sig ut i naturen, säger tillsyningsman av tillgängligheten Rikard Södergren. Foto: Håkan Sjunnesson NeuroMedia/Reflex Magasin

Kör väg 52 mellan Kumla och Vingåker. Sväng av vid skylten Kvismaren 4 km och när du ser den mycket ovanliga vägskylten "varning för ormar på vägen" är du framme! Rådet gav utdelning och på platsen finns en verklig naturpärla, vid en kanal mellan två sjöar. Ett område rikt på både fåglar och ormar. (För dig med GPS är koordinaterna är E15.22, N59.10)
Ormarna samlar sig periodvis i solen här på Ödeby kulle, som håller på att göras mer tillgänglig även för personer som åker någon form av rullstol.
Vid parkeringen nedanför finns redan tillgängliga toaletter och skyddade utkiksplatser, som ger fina möjligheter till fågelskådning. Bland en rad sjöfåglar, grågäss och tofsvipor kan man även se tranor och havsörn på denna plats säsongsvis.

Havsörn ibland
En professionell fågelskådare är också här denna eftermiddag och säger sig komma hit regelbundet eftersom det finns mycket att studera.
-Jo det brukar också vara en och annan person med rullstol här. Det är en riktigt fin plats med mycket att titta på och jag har sett havsörn vid flera tillfällen. De är imponerande, konstaterar mannen med tubkikaren.
Den mäktiga rovfågeln lyser dock med sin frånvaro denna dag och ormarna är inte heller synliga. Den friska vinden är kylig och ormarna vill nog att det ska vara varmare.

Tranorna mot fjällen
I fjärran dyker ett par sträck med tranor Tranor mot norr från fågeltornet vid Kvismaren.-Det finns tydliga studier på hälsovinster med att vara ute i naturen och på en hel del platser finns nu iordninggjorda strövstigar och rastplatser för alla. Jag tycker verkligen folk ska passa på att ge sig ut, säger tillsyningsman av tillgängligheten Rikard Södergren. Foto: Håkan Sjunnesson NeuroMedia/Reflex Magasinupp och de får kämpa i motvinden mot norr och sommarvistet i fjällen. De stora fåglarna böljar fram i plogformationer och följer respektive ledarfågel. Tankarna far plötsligt till ett varmt minne som barn: Mamma som kvällsläser Inga Borgs bok om Plupp och tranorna. Äventyret om den lilla nyfikna blåhåriga varelsen Plupp i sin kåta vid Blåvattnet, som får följa med tranan Guorga ändå längre norrut över sommaren. Till Myrlandet i fjällen. Uppfylld av tranornas sommarresa bär färden vidare två mil västerut till Trysdals ekäng, där tillsyningsmannen Rikard Söderlund möter upp. Platsen ligger i Örebro län i Hallsbergs kommun, söder om Kumla och Örebro. (GPS-koordinater är E14.49, N59.04)

Ekar från Vasaskeppstiden
Solen värmer behagligt och efter en kort introduktion om naturreservatsområdet, ger vi oss ut på den iordningställda slingan genom skogen. Fåglarnas flerstämmiga kör uppmuntrar från de väldiga ekkronorna.
Platsens namn beskriver tydligt växtligheten och de äldsta ekarna här var plantor när Vasaskeppet byggdes av ekvirke på 1620-talet, kanske delvis just från denna plats.
Många skepp tillverkades vid denna tid av ek, eftersom det är ett hårt, tungt och mycket hållfast virke. Ekmarkerna var värdefulla och beskyddades av kungen. Träden öronmärktes till och med för att bli skeppsvirke och straffet var strängt för den som högg ned en ek utan tillstånd. Och när man tittar upp mot träden är det inte svårt att föreställa sig grenformationer som passar för ett spant eller andra detaljer i ett starkt båtskrov.

Denna ek var planta när Vasaskeppet byggdes på 1600-talet.-Det finns tydliga studier på hälsovinster med att vara ute i naturen och på en hel del platser finns nu iordninggjorda strövstigar och rastplatser för alla. Jag tycker verkligen folk ska passa på att ge sig ut, säger tillsyningsman av tillgängligheten Rikard Södergren. Foto: Håkan Sjunnesson NeuroMedia/Reflex MagasinFikabord för alla
Rikard Södergren har uppdrag av länsstyrelsen i Örebro län att kontrollera att tillgänglighetan är bra i ordning så att vandringslederna kan användas av alla.
-Jag är tillsynsman av tillgängligheten. Länsstyrelsen har hittills iordninggjorda promenadgångar genom fem naturreservat som jag har uppsikt över. Det ska fungera att rulla på gångarna och det ska vara fritt från skräp.
-Visst är det fint här! Ett riktigt rart område, säger Rikard Södergren på sin närkedialekt. Han rullar fram på den lagom breda fasta och preparerade skogsstigen men behöver lite knuffsupport, när den första uppförslutningen kommer.
Efter en stund syns den första av fyra installationer av bänkar och bord i kombination. Rejält tilltagna och avpassade för både gångare och rullstolsåkare, som alla ryms med benen bekvämt runt bordet.

Glömde kaffeflaskan
Det finns också en gästbok i en låda med lock och självklart görs en anteckning om detta besök. Rikard rullar in med benen under bordet för att visa finessen. Han sluter ögonen i solen ett ögonblick och säger på sin dialekt:
-Nu skulle man haft en kaffeflaska med sig. Här skulle man kunna sitta en timme och njuta under taket av ekkronor. Det är verkligen inte fel.-Jag är en naturintresserad gammal gubbe som fick den neurologiska diagnosen multipel skleros, ms, för 15-20 år sedan. Sakta men säkert har jag blivit mer och mer beroende av en rullstol, berättar han.
-Då har jag upptäckt att väldigt lite är gjort för att vi med rullstol ska kunna komma ut i naturen. Därför har jag tagit tag i det och eftersom jag är gammal jaktvårdskonsulent, så jobbar jag också för att man trots en funktionsnedsättning ska kunna ta jägarexamen och få jaga med hjälp av fyrhjulingar vid vissa tillfällen.

Knepigt att få ut folk
Turen går vidare och Rikard berättar att de ska pröva med några guidade turer.
-Det knepiga verkar vara att få folk med en funktionsnedsättning att komma ut och njuta av naturen på nära håll. Det är klart man kanske är osäker på om det verkligen fungerar på plats i praktiken. Men på de platser vi har gjort i ordning här länet fungerar det verkligen och jag hoppas att fler nu hittar hit, säger Rikard Södergren.
Upprinnelsen till det här arbetet var att länsstyrelsen bjöd in Rikard Södergren och två andra med olika funktionsnedsättningar för några år sedan. Tänkbara områden för ökad tillgänglighet valdes ut.

Måste hållas i ordning
-Det är hittills fem områden Örebro län som iordningställts med tillgängliga toaletter och vandringsleder och länsstyrelsen har lagt ner mycket Tofsvipan är allt mer sällsynt på vissa platser i Sverige men här vid Kvismaren i Kumlatrakten i Örebro län poserar den gärna! Till fågelskådartornet vid Kvismaren vid Kumla kan alla ta sig och här finns också mycket orm att se periodvis längs en tillgänglig stig.-Det finns tydliga studier på hälsovinster med att vara ute i naturen och på en hel del platser finns nu iordninggjorda strövstigar och rastplatser för alla. Jag tycker verkligen folk ska passa på att ge sig ut, säger tillsyningsman av tillgängligheten Rikard Södergren. Foto: Håkan Sjunnesson NeuroMedia/Reflex Magasinenergi på detta, berömmer han.
Höst och vintern med storm och snö kan ställa till det i naturen och stigarna kan fara illa av hästhovar och MC-däck. Men än så länge har de fått vara i fred.
-Att varje område alltid ska vara i gott skick framöver var en förutsättning. Min uppgift som tillsyningsman för tillgänglighet är att titta till varje område några gånger per år och rapportera om något behöver åtgärdas av de entreprenörer som är inkopplade.

Fantasivärld för barnbarn
En gigantisk ek tornar upp sig bredvid stigen. Siluetten är magnifik. Rikard berättar att tre vuxna med nöd och näppe kan hålla varandra i händerna och omfamna stammen. I ett annat träd kan man ställa sig delvis inne i stammen och det går att krypa in en bit i en annan ekstam som ligger på marken. Kommer osökt att tänka på fantasyfilmer som Sagan om ringen.
-Hit ska man ha med sig barn och barnbarn för deras fantasi gör det extra spännande kring de här stora träden, tycker Rikard Södergren.

Hälsovinster enligt studie
För den som nu vill påverka sin kommun att skapa den här formen av tillgänglig natur finns det starkt stöd enligt Rikard Södergren.
-SLU, Sveriges lantbruksuniversitet har gjort utredningar på att det finns en mätbar positiv effekt på hälsan genom att vara ute i naturen. Man har alltså sett skillnader i hälsostatus mellan grupper av människor som var ute mellan varven och de som inte var det, säger han. Örebro län är ett föredöme som det går att hämta inspiration ifrån, tycker han och berättar att i Askersund är nu delar av skärgården i norra Vättern också tillgänglig för personer med funktionsnedsättning.
-Sverige har en jättepotential när det gäller möjligheter att skapa naturupplevelser på plats för personer med funktionsnedsättningar. Det borde svenska turistnäringen börja jobba för ute i Europa, tycker Rikard Södergren.

Detta reportage är hämtat ur Neuroförbundets Reflex Magasin nr 3-2015!

Till fågelskådartornet vid Kvismaren vid Kumla kan alla ta sig.-Det finns tydliga studier på hälsovinster med att vara ute i naturen och på en hel del platser finns nu iordninggjorda strövstigar och rastplatser för alla. Jag tycker verkligen folk ska passa på att ge sig ut, säger tillsyningsman av tillgängligheten Rikard Södergren. Foto: Håkan Sjunnesson NeuroMedia/Reflex Magasin

Iordninggjorda strövstigar och rastplatser för alla finns på flera platser i Örebro län och runt om i Sverige. Jag tycker verkligen folk ska passa på att ge sig ut, säger tillsyningsman av tillgängligheten Rikard Södergren.

Bland Vasatidens ekar längs stigen vid Trystorps ekäng fanns till och med en gästbok vid en rastplats -Det finns tydliga studier på hälsovinster med att vara ute i naturen och på en hel del platser finns nu iordninggjorda strövstigar och rastplatser för alla. Jag tycker verkligen folk ska passa på att ge sig ut, säger tillsyningsman av tillgängligheten Rikard Södergren. Foto: Håkan Sjunnesson NeuroMedia/Reflex Magasin
Bland Vasatidens ekar längs stigen på Trystorps ekäng fanns till och med en gästbok vid en rastplats och det är klart att redaktören själv satte sin signatur!

Naturupplevelserna är storslagna vid sjön Kvismaren i Kumlatrakten. -Det finns tydliga studier på hälsovinster med att vara ute i naturen och på en hel del platser finns nu iordninggjorda strövstigar och rastplatser för alla. Jag tycker verkligen folk ska passa på att ge sig ut, säger tillsyningsman av tillgängligheten Rikard Södergren. Foto: Håkan Sjunnesson NeuroMedia/Reflex Magasin
Spännande platser för barnen. Detta är faktiskt en ihålig jätteekstam att gömma sig i.

Tillgängliga toaletter för alla finns vid de iordninggjorda naturstigarna i Örebro län -Det finns tydliga studier på hälsovinster med att vara ute i naturen och på en hel del platser finns nu iordninggjorda strövstigar och rastplatser för alla. Jag tycker verkligen folk ska passa på att ge sig ut, säger tillsyningsman av tillgängligheten Rikard Södergren. Foto: Håkan Sjunnesson NeuroMedia/Reflex Magasin
Tillgängliga toaletter för alla finns vid de iordninggjorda naturstigarna i Örebro län och vid sjön Kvismaren är tranornas färd norrut över vidderna spektakulär.

Många skepp tillverkades på 1600-talet av träslaget ek, eftersom det är ett hårt, tungt och mycket hållfast virke. Ekmarkerna var värdefulla och beskyddades av kungen. Träden öronmärktes till och med för att bli skeppsvirke och straffet var strängt för den som högg ned en ek utan tillstånd. Och när man tittar upp mot träden är det inte svårt att föreställa sig grenformationer som passar för ett spant eller andra detaljer i ett starkt båtskrov. Foto: Håkan Sjunnesson NeuroMedia/Reflex Magasin
En av de största ekarna i området och den var eliten planta när Vasaskeppet och andra svenska krigsskepp byggdes av ekar från trakten på 1620-talet, för 400 år sedan!

Tranorna mot sommarvistet i fjällvärlden... -Det finns tydliga studier på hälsovinster med att vara ute i naturen och på en hel del platser finns nu iordninggjorda strövstigar och rastplatser för alla. Jag tycker verkligen folk ska passa på att ge sig ut, säger tillsyningsman av tillgängligheten Rikard Södergren. Foto: Håkan Sjunnesson NeuroMedia/Reflex Magasin
Till fågelskådartornet vid Kvismaren i Kumlatrakten Örebro län, kan alla ta sig och här finns också mycket orm att se periodvis längs en tillgänglig stig. Den här ormvarningsskylten måste vara en av de ovanligaste vägskyltarna i landet!
Foto: Håkan Sjunnesson NeuroMedia/Reflex Magasin

Här hittar du tidigare nummer av Reflex Magasin på webben>

Bli medlem och få det senaste numret av Reflex Magasin direkt i papperstryck eller som taltidning>

Läs mer om diagnosen ms, multipel skleros>