Ny webbplats för lättare resor med olika nivå av funktionsnedsättning

• Datum: 16-05-30, Publicerad av peter.andersson@neuroforbundet.se
  • Nyhetsredaktör Håkan Sjunnesson

Handiscover är en ny svenskutvecklad internettjänst som vill möjliggöra enkel hyrning och uthyrning av semesterboende för personer med funktionsnedsättning. Tjänsten har ett unikt enkelt klassificeringssystem, som tillåter användare att välja boende baserat på deras nivå av fysiskt tillgänglighet.

Sommaren är resetid och äventyr för Sommaren är resetid och äventyr för många och nu finns nya möjligheter att kunna resa mer förberedd och veta att boendet ska fungera för det mått av rörelsehinder du har. I senaste numret av Neuroförbundets Reflex Magasin nr 3-2016 finns en kort "Hallå där-intervju" med Sebastien Archambeaud i Båstad, som är grundaren till den svenskutvecklade boendebokningswebben Handiscover.com. Foto: Handiscover m tillståndmånga och nu finns nya möjligheter att kunna resa mer förberedd och veta att boendet ska fungera för det mått av rörelsehinder du har. I senaste numret av Neuroförbundets Reflex Magasin nr 3-2016 finns en kort "Hallå där-intervju" med Sebastien Archambeaud i Båstad, som är grundaren till den svenskutvecklade boendebokningswebben Handiscover.com.
Här är en längre fråga-svarintervju med honom och inspirationen för att skapa webbplatsen fick grundaren Sebastien Archambeaud från sin egen erfarenhet av att resa med sin son som har rörelsehinder.
-Jag har en son med muskelsjukdom som använder rullstol och uppmärksammade under våra resor hur svårt det var att hitta lämpliga boenden, därav idén till siten.

Hur fungerar webbplattformen?

-Man kan boka boende det vill säga lägenheter/hus och små hotell/B&B (Bed and Breakfast), som man väljer utifrån ens rörlighet och den nivå på tillgänglighet man behöver.

*

Om hotellägaren själv levererar in tillgänglighetsuppgifter till er, hur kan man då lita på att informationen stämmer? (det är ju lätt att överdriva den faktiska tillgängligheten)

-Vi har en lista på mycket detaljerade frågor som ska besvarats och som kompletteras men obligatoriska bilder på allt från entré till byggnaden, till sovrum, toalett, badrummet osv, eftersom bilder är den bästa kvalitetssäkringen. Dessutom får värden betalt först 24 timmar efter check in för att ge gästen tid att eventuellt bestrida tillgängligheten. Det innebär att värden inte har något incitament att ljuga om sitt boende. Vi har också omdömen och betygsättning från gäster som extra kontroll.

*

Hur känner jag mig trygg med att allt ska fungera när jag väl är på plats?

Flyg genrebild Håkan Sjunnesson-På grund av resonemanget i förra svaret. Att man har fått svar på de viktigaste frågorna kring tillgängligheten. Samt betalningsförfarandet som skyddar betalningen för gästen.

*

Om det blir problem på plats, att boendet faktiskt ändå inte fungerar för mig/oss när jag väl anländer till hotellet. Vilken hjälp får jag då av er att snabbt hitta alternativt boende?

-Vi har kundservice öppen 7 dagar i veckan för att kunna hjälpa till praktiskt, för att lösa ett alternativt boende.

*

Hur är gensvaret på er resesajt från presumtiva resenärer?

-Bara positivt hittills både i Sverige och internationellt. Vi har besökare från ett 20-tal länder redan.

*

Hur många resmål/platser har ni hittills uppgifter om tillgängligheten på?

-Över 1250 ställen på webbplatsen hittills i 9 länder, men med fokus på Spanien, Storbritannien, Frankrike. Siten Handiscover.com erbjuder både hoteller, B&B, lägenheter men också möjligheten för privatpersoner att hyra ut sin egen bostad, semesterställe eller ett rum. Målet med den är att både inspirera och förenkla bokning av trevliga anpassade boende i olika prisklasser, världen över.

*

Har ni alltid kontaktuppgifter till hotellet/pensionatet

Sommaren är resetid och äventyr för många och nu finns nya möjligheter att kunna resa mer förberedd. I senaste numret av Neuroförbundets Reflex magasin nr 3-2016 finns en kort "Hallå där-intervju" med Sebastien Archambeaud i Båstad, som är grundaren till Handiscover.com. Inspirationen för att skapa siten fick grundaren Sebastien Archambeaud från sin egen erfarenhet av att resa med sin son som har rörelsehinder. -Jag har en son med muskelsjukdom som använder rullstol och uppmärksammade under våra resor hur svårt det var att hitta lämpliga boenden, därav idén till siten

så att man själv kan kontrollera uppgifter i förväg?

-Ja vi har alla uppgifter i vårt system och gästen kan enkelt maila till värden via vår Inmail sina eventuella frågor.

*

Hur ser framtidsplanerna ut för resesajten?

-Vi har nu lanserat denna tjänst till konsumenter i Sverige och Storbritannien. Framöver kommer Frankrike och Spanien att följa efter snabbt. På utbudsidan satsar vi just nu på att bygga ut utbudet av boende i Norden.

*

Hur betalar jag som gäst?

-All betalning sker vid bokningen om den är inom 4 veckor från check-in, annars om bokningen sker med mer framförhållning än 4 veckor, tar vi betalt 50% vid bokningen och 50% 4 veckor innan check-in.
Men pengarna är under boknings- och betalningsperioden reserverade på ett dispostitionskonto, ett så kallat "escrow" hos vår betalpartner Stripe. Det innebär att det aldrig är Handiscover som "sitter" på pengarna utan de är i tryggt förvar hos betalningstjänsten tills resan blir verklighet, vilket är tryggt för både gäst och värd.

Håkan Sjunnesson
Redaktör Reflex Magasin och nyheterna på www.neuroforbundet.se

Solnedgang genre Foto. Håkan Sjunnesson
Swedavia producerar nu en film om hur man reser på flyg som rullstolsburen eller med andra rörelsehinder. Foto. Håkan Sjunnesson / neuroförbundet Media