Nya flyt-värme-underkläder för alla på öppet och fruset vatten

• Datum: 16-03-09, Publicerad av Håkan Sjunnesson
  • Text, foto & Poddradio: Håkan Sjunnesson / Neuroförbundet - Media

Ett nytt värmande flytunderställ utvecklat i Piteå, kan komma att rädda många liv i framtiden. Inte minst personer med en funktionsnedsättning. Man flyter i det tre millimeter tunna termomaterialetet, som både värmer och andas. Innovatörens kompisar frös ihjäl under höstfiske vilket startade hans idé om värmekläder. Poddradio: Hör om flyttestet!

Poddradio 1 : Lyssna på testet av det nya flyt-värme-understället plus inovatören Ola Eklund och testaren Lars Näsman på Kustbevakningen>

På årets båtmässa "Allt för sjön" Innovatören Ola Eklund berättar om det nya material han arbetat fram och som nu används av personal inom kustbevakningen, marinen, fjällräddningen, försvarets dykgrupper och personer som jobbar med tunga anläggningsarbeten, med fysiskt arbete i terräng och situationer där det finns risk för nedkylning, Foto: Håkan Sjunnesson / NeuroMediapå Stockholmsmässan (5-13 mars), visas flytunderkläderna upp i en monter. De är klädda på en 90 kilo tung docka som flyter i ett stort badkar. Det ser ganska spekatkulärt ut och en hel del mässbesökare stannar förundrade till. Innovatören Ola Eklund berättar om det nya material han arbetat fram och som nu används av personal inom kustbevakningen, marinen, fjällräddningen, försvarets dykgrupper och personer som jobbar med tunga anläggningsarbeten, med fysiskt arbete i terräng och situationer där det finns risk för nedkylning,

Poddradio 2: Möt innovatören Ola Eklund i 7 minutersintervju om sitt Thermo-flyt-underställ>

Nedkylningen stor dödsorsak på sjön

-Av de som omkommer på sjön här i Många älskar att vara på sjön. Foto: Håkan Sjunnessonvåra nordiska vatten är nedkylningen en stor bidragande orsak och det är det som jag har velat göra något åt. I våra termounderkläder flyter man och kan dessutom hålla värmen ett bra tag även om man är helt genomblöt. Den funktionen finns inte med vanliga flytvästar, betonar Ola Eklund och fortsätter:
-De här kläderna kan de användas av alla som vistas på eller nära öppet eller fruset vatten, men de ersätter inte en räddningsväst, eftersom bara räddningsvästens krage kan hålla upp huvudet på en medvetslös person, betonar Ola Eklund.

För både rullstolsburen och hunden

För den som är rullstolsburen och tycker om att vara vid kusten och på vatten är detta ett klart intressant komplement närmast kroppen.
-För den som har en funktionsnedsättning och inte är så rörlig, är dessa kläder klart intressanta för olika användningsområden. Vi har dessutom plagg i samma material speciellt för den som sitter, säger Ola Eklund. Han visar separata lårvärmare och värmare för ryggslut och bakdel. De har även tunna värmetäcken för hundar, som hunden också flyter i.

Testade själv i Luleåbassäng

För att verkligen förvissa mig om att det inte bara var en synvilla, fick undertecknad möjlighet att testa dessa kläder i Luleås K-märkta badhus för en tid sedan. Testet skedde dels bara med understället och dels med understället plus ett kraftigt så kallat sjöställ, tjock varm jacka och byxa för båtlivet.
Och det är bara att konstatera att det lätta och smidiga 3 millimeter tunna understället fungerar verkligen och går dessutom att vända sig i och simma med. Väl uppe ur vattnet värmde det också. Helt klart fascinerande. Det enda som inte flyter automatiskt är huvudet, eftersom understället inte har krage. Så i båt rekommenderar innovatören att flytväst också bör användas, eftersom det bara är en räddningsväst med krage som kan hålla en medvetslös människa vid liv ett tag.

Fiskekamrater frös ihjäl på 80-talet

På 1980- och 90-talet började Ola Eklund i Piteå utveckla de första så kallade flytoverallerna. Anledningen var att två av hans fiskekompisar omkom till havs under höstfi ske vid Bottenvikskusten. De båda hade flytvästar på sig men frös ihjäl ganska snabbt i det 4-5-gradiga havsvattnet. Den tragiska händelsen fick Ola att agera för ett värmande och flytande plagg och flytoverallen såg dagens ljus. Den har sedan vidareutvecklats, men nackdelen med flytoveraller är att de är tjocka och klumpiga och väger massor vattenfyllda. Det är också svårt att jobba i dem fysiskt eftersom kondensen inte kommer ut. Det gjorde att Ola jobbade vidare och har nu produktutvecklat det nya materialet med många små luftfyllda celler.

Håkan Sjunnesson / Neuroförbundet - Media

Håkan Sjunnesson testar de nya flytunderkläderna, skapade av inovatören Ola Eklund och som nu används av personal inom kustbevakningen, marinen, fjällräddningen, försvarets dykgrupper och personer som jobbar med tunga anläggningsarbeten, med fysiskt arbete i terräng och situationer där det finns risk för nedkylning. Foto: Hans Kempén
Neuroförbundets redaktör Håkan Sjunnesson flyter som en kork under testet av de nya flytunderstället, skapat av innovatören Ola Eklund. Här ovan i bara understället ovanpå badbyxorna och här på bilden under med understället under kraftiga sjökläder . Foto: Hans Kempén
Håkan Sjunnesson testar de nya flytunderkläderna plus sjöställ, Understället är skapat av innovatören Ola Eklund och som nu används av personal inom kustbevakningen, marinen, fjällräddningen, försvarets dykgrupper och personer som jobbar med tunga anläggningsarbeten, med fysiskt arbete i terräng och situationer där det finns risk för nedkylning. Foto: Hans Kempén
Understället är skapat av innovatören Ola Eklund och som nu används av personal inom kustbevakningen, marinen, fjällräddningen, försvarets dykgrupper och personer som jobbar med tunga anläggningsarbeten, med fysiskt arbete i terräng och situationer där det finns risk för nedkylning. Foto: Håkan Sjunnesson / NeuroMedia
-För den som har en funktionsnedsättning och inte är så rörlig, är dessa kläder klart intressanta för olika användningsområden. Vi har dessutom plagg i samma material speciellt för den som sitter, säger Ola Eklund vid sin 90 kilo tunga docka klädd i flytunderstället i en utställningstank.

Materialinformation:
Thermotic betyder "självvärmande" och innebär i detta fall ett material som värmer mycket bättre än de flesta andra material oavsett om det är vått eller torrt vilket är produkternas unika egenskaper.
Materialets microceller värms upp av kroppsvärmen och bildar därigenom en mycket varm isolering (våtdräktsfunktion). Konceptet består av flera materiallager där kärnan består av en miljövänligt, unikt patenterat värmematerial med en för ändamålet optimerad cellstruktur. Materialet och dess egenskaper, tex. köldavvisande och värmeisolerande, är noggrant utvalda och testade för varje användningsområde.
 Ett thermomaterial med unika värme egenskaper, mycket lätt och smidigt, stötdämpande och åldersbeständigt.Flytande och värmande underställ som man kan jobba hårt i kan vara bra att ha på sjön för att hålla sig varm och vid liv. Här tre katamaraner Hobie Tiger som kappseglar i Luleå Segelsällskap. Foto: Håkan Sjunnesson / NeuroMedia
Flytande och värmande underställ som man kan jobba hårt i kan vara bra att ha på sjön för att hålla sig varm och vid liv. Här är tre katamaraner Hobie Tiger som kappseglar i Luleå Segelsällskap. Foto: Håkan Sjunnesson / NeuroMedia

Läs mer om Neuroförbundet - Medias rapportering om båtnyheter för ett aktivt funkisliv på sjön

2014: Nya båtar för funktionshindrade dyra men gör skärgården tillgänglig