Ordförande kräver ministermöte efter medlems död på Galleria-WC

• Datum: 16-10-11, Publicerad av peter.andersson@neuroforbundet.se
  • Redaktör Håkan Sjunnesson / Neuroförbundet Media

En halvsidesförlamade medlem i Neuroförbundet har avlidit ensam på en allmän toalett i Malmö. Neuroförbundets ordförande Lise Lidbäck träffade kvinnan samma dag.
-Nu får det vara nog! Kvinnan fick sin assistans beskuren i misstänkliggörandet av människors grundläggande behov. Nu kräver vi ett ministermöte och förändringar!

Lise Lidbäck Neuroförbundets ordförande. Foto: Håkan SjunnessonIdag fick Neuroförbundet ta del av nyheten att en av Neuroförbundets medlemmar tragiskt avlidit ensam på en offentlig toalett i Malmö. Kvinnan i 55-årsåldern hade en ms-diagnos (multipel skleros) hade en kraftig funktionsdesättning och var rullstolsburen.
Neuroförbundets ordförande Lise Lidbäck är upprörd över omständigheterna.
-Hon finns inte längre finns kvar i livet hos sina nära och kära. En bidragande orsak till detta var att hennes rätt till personlig assistans hade skurits ner. Försäkringskassan hade beslutat att hennes behov av tid för toalettbesök och dusch skulle dras ner. Trots att kvinnan hade blivit sämre och kunde styrka ett ökat hjälpbehov via läkarintyg, så blev beslutet istället nerdragning av assistanstimmar, säger Lise Lidbäck.

Kunde inte nå larmknapp

Efter Neuroförbundets neurologikonferens besökte den 55-åriga rullstolsburna kvinnan Hansagallerian i väntan på färdtjänsten och besökte där toaletten. Hon hade alltså inte någon personlig assistent med sig som hon haft tidigare i livet.
Inne på den låsta toaletten fastnade hon sedan i en hängande kroppsställning och kunde varken nå larmknappen eller ta sig loss för att komma ut.
Vakterna på shoppingcentret missade att kontrollera den låsta toaletten vid stängningsdags och först klockan tio dagen efter hittades hon död av en lokalvårdare.

Kvinnan deltog tidigare under eftermiddagen på Neuroförbundets konferens om neurologi i Malmö. ´Foto: Håkan SjunnessonTräffade kvinnan samma dag

-Hon hade ingen assistent med sig, men ville så gärna gå på konferensen. Det är hennes mänskliga rättighet att få delta i samhällslivet. Det är regeringens skyldighet att tillse att landats medborgare, med de alla största behoven, får sina behov tillgodosedda, säger Lise Lidbäck, Neuroförbundets ordförande och fortsätter:

Kräver ministermöte och förändring

-Nu är det mer än nog! Vi kräver nu omedelbart ett möte med regeringen genom Barn-, äldre- och jämställdhetsminister Åsa Regnér, med ansvar för landets funktionshinderpolitik.
-I vårt land ska ingen behöva plikta med livet, ensam fast på en allmän toalett, bara för sin önskan om att ha samma livsmöjligheter som alla andra! Säger Lise Lidbäck, Neuroförbundets ordförande.

Håkan Sjunnesson

Läs Neuroförbundets insändare på dagenssamhalle.se/debatt: LSS avgörande för människors livskvalitet>

Läs ordförande Lise Lidbäcks hela blogginlägg om denna händelse>

Läs mer om Neuroförbundets opinionsarbete>