NDWA-medarbetare kraftigt chockade efter jordbävningarna

• Datum: 15-05-12, Publicerad av peter.andersson@neuroforbundet.se

Neuroförbundspersonal mötte NDWA:s medarbetare i Nepal i november 2014. De är kroppsligt oskadade efter jordbävningarna men djupt chockade.

Det rapporterar Neuroförbundets medarbetare Annica Bernehjält, som ledde Nepalresan. Hon var tidigare projektkoordinator för Neuroförbundets samarbete med NDWA, Organisationen för kvinnor med funktionsnedsättning i Nepal.

Flera har hört av sig till Neuroförbundets kansli angående de kraftiga jordbävningarna i Nepal nyligen. Detta eftersom Neuroförbundet centralt har haft ett samarbetsprojekt med en organisation för kvinnor med funktionsnedsättning i Nepal. NDWA (Nepal Disable Woman Association).
Oron har varit stor även på förbundskansliet och nu har Neuroförbundet tidigare projektkoordinator Annica Bernehjält äntligen fått kontakt med personer som tidigare har ingått i samarbetsprojektet med Neuroförbundet på central nivå. Annica Bernehjält var så sent som i hösten 2014 på besök i Nepal för att avsluta projektet och önska NDWA lycka till i framtiden.

Ordförande Nirmala berättar

-Det är bland annat Nirmala Dhital, ordförande i NDWA, som vi fått kontakt med och hon berättar om den stora och hemska jordbävningen som de fått uppleva och om alla efterskalv, säger Annica Bernehjält.Annica Bernehjält tidigare projektkoordinator för samarbetsprojektet medllan Neuroförbundet centralt och NDWA i Nepal. Foto: Håkan Sjunnesson
-Men lyckligtvis har alla i NDWA överlevt, både i styrelsen och på kansliet, vilket var fantastiskt glädjande för oss, säger Annica Bernehjeält.
-Vi har också haft kontakt med några av tjejerna på Facebook. Viktigt var att vi bara fick bekräftat att dom levde och hade hälsan.

Fördrivna från sina hem

Men, enligt Nirmala har hon fått tung information från de drabbade distrikten runt om i Nepal.
-Och som det verkar har många av NDWAs medlemmar påverkas av jordbävningen. Många är skadade eller fördrivna från sina hem som blivit förstörda och någon person med funktionshinder har också avlidit av skadorna. Och dom har inget skydd eller hjälp med grundläggande behov och tillbringar både dag och natt under bar himmel, berättar Nirmala.

Vägg sprucken på NDWAs hostel

När det gäller NDWA s hostel där många funktionshindrade kvinnor bor, så är väggen på huset sprucket, berättar Annica Bernehjält:Delar av NDWA:s personal i Nepal. Foto: Annica Bernehjält
-De är rädda för att vara inomhus, så till en början var de tvingade att leva under bar himmel. Men efter några dagar hade de har fått tak över huvudet i ett härbärge för kort tid. Så hur det ser ut idag vet jag inte riktig och inte heller någonting om den standard som dom lever under.
-Jag besökte hostellet i november 2014 och då var det 15 tjejer som bodde där, flera av dem med stora funktionsnedsättningar, säger Annica Bernehjält.

Kontor och café stängdaNågra av kvinnorna med funktionsnedsättning som bor på NDWA:s hostel. Foto: Annica Benrehjält

Beträffande NDWA café, som dom nyligen startat, blev toaletten helt förstörd och omöjligt att använda. En del av väggen är knäckt och många varor såsom dryck, föda och köksmaterial förstördes helt. Så både kontor och café är stängda på grund av att det fortsätter komma efterskalv.
Dessutom är alla i stor trauma efter det fruktansvärda som händ berättar Nirmala. Och därför har det varit omöjligt att fortsätta det arbete dom har att göra. Och i NDWA vet dom inte heller hur dom ska lösa den här situationen. Och det är mycket svårt att veta när de kommer att få en normal vardag igen efter allt som hänt i Nepal, säger en omskakad Annica Bernehjält på Neuroförbundets kansli.

Under Neuroförbundets besök i Nepal 2014 möttes projektgruppen och NDWA:s personal och medarbetare i Nepal

Håkan Sjunnesson

Läs mer om det samarbete Neuroförbundet hade med NDWA i Nepal innan 2015>

Här hittar du information om NDWA:s arbete: http://www.ndwa.org.np/index.php/contact

Och de finns också på facebook: sök bara på "Nepal Disable Woman Association"

Om du vill stödja arbetet som NDWA har i Nepal kan du från och med 18 maj kontakta Neuroförbundet Stockholm, som har direktkontakter till Nepal och som har en insamling för NDWA:s arbete. Tel nr:08-720 29 50 eller 08-720 29 40.

Du kan även gå till neuroforbundet.se/stockholm

Neuroförbundet Stockholm och Stockholms läns kansli
Fatbursgatan 19